De Nederlandse Spoorwegen is sponsor geweest van NOC*NSF. In 2006 rijden voor dat doel vijf treinstellen in reclame uitmonstering om dit sponsorfeit te benadrukken. Drie Koplopers en twee IRM dubbeldekkers rijden rond op de Nederlandse sporen in een oranje jasje.

Line Up met alle Olympische treinstellen in de Kleine Binckhorst. Van links naar rechts de 4201, 9525, 4241, 9520 en 4240. Foto: Edo de Boer.

Met het einde van de Hofpleinlijn in zicht wordt er op 25 mei al afscheid genomen met vooral historisch materieel. Drie dagen later worden de vijf oranje treinstellen naar Den Haag ‘geregeld’. Dat heeft behoorlijk wat voeten in de aarde want door gewijzigde dienstregelingen en verstoringen zijn de treinstellen aardig uit hun geplande omloop aan het rijden. Maar op het laatste moment komt het allemaal goed.

In de vroege ochtend wordt het Kleine Binckhorst emplacement zover vrij gemaakt dat de vijf treinstellen vrij naast elkaar kunnen komen te staan. Treinstellen 4201, 9525, 4241, 9520 en 4240 staan na een hoop werk mooi naast elkaar. Treinstel 4241, welke eigenlijk alleen saai oranje is, heeft ook handtekeningen van toenmalige spoor directeur Aad Veenman en NOC*NSF voorzitter Erica Terpsta. Het treinstel moest natuurlijk wel met deze handtekeningen aan de goede kant voor de foto komen te staan.

Beide VIRM treinstellen in de Binckhorstboog. Foto: Edo de Boer.

Wanneer de line-up klaar is zijn de beide dubbeldekkers naar station Hollands Spoor gaan rijden. Natuurlijk is er ook een fotostop in de Binckhorstboog. Daarna komen beide treinstellen naast elkaar te staan onder de fraaie overkapping van het station.

De 9520 en 9525 naast elkaar op Den Haag HS. Foto: Edo de Boer.

De twee dubbeldekstreinstellen type VIRM, wat staat voor ‘Verlengd InterRegio Materieel’, rijden hierna naar Rotterdam Bergweg. Verder naar eindpunt Rotterdam Hofplein is niet mogelijk, want de perronkap aldaar zou de hoge en brede treinstellen raken en het spoor is niet lang genoeg.

Het spoor links is sinds 1988 buiten gebruik; sinds dat moment rijden de treinen tussen Rotterdam Kleiweg en Rotterdam Hofplein in beide richtingen over één spoor.

Enkele uren later maakt Koploper-treinstel 4201 (ICM, InterCity Materieel) met een soortgelijke olympische livrei als de VIRM-stellen, een vergelijkbare rit. Wat ditmaal wel kan is de eindbestemming Hofpleinstation te bereiken. Op de terugweg maakt de Koploper een stop naast de toekomstige RandstadRail-halte Leidschenveen, die in september 2006 in dienst zal komen.

Het was nog een paar dagen mogelijk trein naast trein vast te leggen waar nu RandstadRail stop te Leidschenveen. Foto: Edo de Boer.

De 4201 op Rotterdam Hofplein. Foto: Edo de Boer.

Nadat ook de 4201 de rit heeft gemaakt naar Hofplein wordt via Den Haag CS de Binckhorst weer bereikt. Beide VIRM treinstellen gaan hierna naar Roosendaal en het trio oranje Koplopers gaan als één lange oranje sliert naar Eindhoven.