In 2013 rijdt HTM zeven jaar RandstadRail naar Zoetermeer. Voor lijn 3 blijkt één kopspoor op Centrum West niet voldoende. Daarom wordt in de zomer van dat jaar er een tweede kopspoor aangelegd.

Tot 2006 rijdt de Nederlandse Spoorwegen de rondjes door Zoetermeer met hun Sprinters. De treinen rijden vanaf Centrum West links of rechtsom door de Krakeling van de steeds maar groeiende stad. Wanneer HTM in 2006 met trams gaat rijden wijzigt ook de exploitatie. Zo komt een nieuwe tramlijn naar Oosterheem als lijn 4 en RandstadRail lijn 3 rijdt het rondje vanaf Den Haag linksom.

De 4034 komt aan bij Centrum West.

Na station Dorp wordt geëindigd bij een kopspoor naast de reguliere perronsporen van Centrum West. In de praktijk blijkt dit bij vertragingen niet handig en zo wordt besloten een tweede halteplek te creëren naast het bestaande kopspoor.

Overigens is het ook nog steeds mogelijk de NS exploitatie te rijden. Beide verbindingsbogen om vanaf Centrum West naar Dorp of Stadhuis te rijden zijn blijven bestaan. Als werknaam heeft Stadhuis altijd Centrum Oost geheten. Maar toen winkelcentrum Stadshart steeds grotere vormen ging aannemen is het betonnen skelet, wat in 1977 is opgeleverd, als station afgebouwd en in 1985 geopend.

Foto’s: Kees Pronk