In 1972 staat het spoor in de Haagse omgeving grote veranderingen te wachten. Bij NS is inmiddels het vergelen begonnen en de aanleg van het nieuwe Centraal Station neemt flinke vormen aan.
We starten de kerstuitstap op station Laan van Nieuw Oost Indië. Het station kent in die tijd nog vier sporen en we kijken richting Amsterdam. Als eerste zien we de Benelux passeren. Nog een paar jaar hebben de hondekoptreinstellen het dan nog voor het zeggen op de verbinding tussen Brussel Midi en Amsterdam CS. Door de populariteit van de verbinding wordt het materieel in 1974 uitgebreid met Belgische locs van de serie 25.5 en krijgt een aantal restauratie rijtuigen, van het type plan D, een stuurstand zodat rijtuigen en locomotief een soort treinstel kunnen vormen. Samen met NS rijtuigen type plan W en NMBS rijtuigen type I4 gaan die treinen tot 1986 rijden.
Na de passage van de Benelux komt een nog vierdelige groene Hondekop voorbij de fotograaf. Inmiddels worden er treinstellen al gereviseerd en krijgen zij het nieuwe IC uiterlijk. Maar voor we het daar over gaan hebben komen nog twee gele plan V’s voorbij de lens van de fotograaf.
Op het emplacement van Den Haag Staatsspoor staat Hondekop 784. Het treinstel rijdt net zes dagen in deze nieuwe huisstijl rond. Het is de laatste van de eerste twaalf treinstellen, serie 780-791, die deze huisstijl en interieur krijgen in 1972. Deze treinstellen blijven tot einde levensduur herkenbaar aan hun éénbeen stroomafnemers. De blauwe IC band werd later nog doorgetrokken over het hele treinstel.
Tot slot zien we op het emplacement een wat afwijkend rijtuig. Het is een zogenaamde ‘Pec’. Een postrijtuig wat achter een treinstel of tussen treinstellen gehangen worden. Behalve het vervoer van PTT post wordt in het rijtuig ook post gesorteerd onderweg. Fotograaf Rinus van de Kuil heeft in 1972 een goed bestede kerstdag gehad.