Het Haags Bus Museum organiseert op deze dag een open huis in haar stalling in de Binckhorst. Veel mensen komen de mooie collectie bussen bekijken, naast de echte museumbussen staan er ook een paar bussen uit met een bijzonder verhaal. Zo zien we boven dit artikel ex-standaardbus 150. Deze bus gaat in mei 1977 buiten dienst bij HTM om verbouwd te worden tot mobiele alarmcentrale van de Haagse brandweer compleet met blauwe zwaailichten en een brandweer rood uiterlijk. De bus krijgt een kaartenkamer, verbindingsapparatuur en een vergaderruimte. De schuifdeuren tussen de ruimtes komen uit NS sloopstellen materieel 46. De bus wordt niet vaak ingezet bij de brandweer en doet daar dienst tot 1986. Uiteindelijk komt de 150 als materiaalwagen terecht bij het Haags Bus Museum en worden de blauwe zwaailichten vervangen door oranje exemplaren.
De 221 heeft bij het Haags Bus Museum ook enige jaren een bijzondere taak. De bus volgt standaardbus 117 op als verkoopwagen bij evenementen zodat de 117 echt zijn rol van museumbus kan vervullen. De 221 verschijnt op 26 augustus 1983 in de kleurencombinatie crΓ¨me en groen op straat, kleuren die de standaardbussen nooit hebben gehad maar hun voorgangers wel. Veel tram- en busliefhebbers kopen in deze bus foto’s, routekartons of het Haags Bus Museum blad: De Brommer en kunnen kijken naar foto’s uit de HTM bus-geschiedenis.
Een vreemde eend in de bijt is deze dag ex GVU standaardbus 333 uit 1978. Deze bus staat er om zijn interieur te doneren aan Haags Bus Museum standaardbus 419. Deze bus heeft alleen nog dubbele banken na voor HTM Specials leerlingenvervoer te hebben verzorgd. De stalling van het museum in de Binckhorst is inmiddels verdwenen vanwege de grootste bouwplannen in dat gebied.
Foto’s: Tjeerd Spoor