Het startsein voor de verbouwing van de remise Scheveningen is maandag gegeven. De komende anderhalf jaar wordt het pand aan het Harstenhoekplein ingrijpend gerenoveerd. Die operatie is nodig om de remise ook geschikt te maken voor de huisvesting van brede trams. Straks kunnen er minimaal 36 lage vloer trams gestald worden.

De bestaande stallingshal wordt gedeeltelijk vernieuwd en de deuren waar de hal in het verleden mee werden afgesloten, komen terug maar wel aangepast aan de huidige milieueisen op het gebied van energie en geluid. Ook de kantoren krijgen een flinke opknapbeurt.

De sloop van de huidige remisehal is begonnen. 26 februari 2024

De sporen op het voorterrein en de in- en uitruksporen in de Harstenhoekstraat worden vernieuwd. Omdat de trams daar dicht langs de huizen rijden legt HTM de rails zo in de straat dat geluid en trillingen op de best mogelijke manier worden gedempt. Het tramspoor in de Harstenhoekweg verdwijnt definitief omdat de nieuwe tweerichting trams niet meer achteruit de remise in hoeven te rijden.

Rien Heibron van HTM en Edwin Blom van Dura Vermeer poseren nog even. 26 februari 2024

Door een eerste stukje van de bestaande remisehal te slopen geven HTM en aannemer Dura Vermeer maandag het startschot voor de verbouwing van de remise Scheveningen. Directeur Rien Heibron van HTM en Edwin Blom van aannemer Dura Vermeer klimmen daarvoor in graafmachine en slaan een gat in de muur van het gebouw.

Foto’s: Peter van der Aar