Inmiddels zijn ze niet meer weg te denken uit het Haagse straatbeeld en verschieten ze langzaam maar zeker van kleur. De Avenio. In 2015 was het op de 2e november zover, de eerste tram kwam in de lijndienst.

Avenio 5003 komt aan vanaf remise Zichtenburg.

Op 4 juli 2014 wordt de 5003 op de Loosduinseweg gelost om daarna stapvoets op eigen kracht naar het Kerkplein te rijden. Het is de dag van het grote jubileumfeest bij HTM waarbij Koning Willem Alexander de 5003 mag inhuldigen.

Drukte ;s ochtends vroeg in de nieuwe Avenio.

De automaat vond het na het verkopen van één kaartje het wel genoeg.

Na wat testen gaat de tram nog een keer terug naar Siemens in Duitsland. Van de eerste drie wagens zij onder meer de raamrubbers afgekeurd en nog wat andere zaken worden van deze eerste drie trams daar opgelost.

Leidschendam is gehaald, op naar Kraayenstein.

Na lang testen en instructies aan monteurs en bestuurders is het op 2 november 2015 dan zover. Diezelfde 5003 heeft de eer om als eerste Avenio tram reizigers te gaan vervoeren op lijn 2. In de vroege ochtend zijn directie en mensen van de gemeente aanwezig om hiervan getuige te zijn.

Toen nog uniek, tegenwoordig normaalste zaak van de wereld een Avenio naast een Citadis op lijn 2.

Alles in de tram werkt goed en ondanks de extra bezoekers kan de bestuurder de dienstregeling goed bijhouden. Alleen de kaartautomaat begeeft het na het verkopen van één kaartje. Na kort kopkeren op Leidschendam wordt weer snel terug gereden naar Kraayenstein. Lijn 2 is de eerste lijn waar deze Siemens tram in dienst komt. In 2015 is de tram ook nog lang niet overal toegelaten op lijnen waar de Avenio tegenwoordig rijdt. De eerste weken rijdt er slechts één dienstwagen wat langzaam maar zeker wordt uitgebreid.

Weer richting Leidschendam bij de Laan van Eik en Duinen.

Vertrek in een vrolijk najaarszonnetje bij de halte Walnootstraat.

Foto’s: Chris Westerduin