In 2021 bezoekt op 19 oktober het voormalige directie rijtuig van de Nederlandse Spoorwegen Den Haag. Het is deze dag op doortocht in de Hofstad.

Het treinstel is in 1954 gebouwd door de Rotterdamse fabriek Allan. Passagiers van de trein kunnen mooi meekijken over de baan omdat de machinist aan het werk moet in de koepel boven op de trein. De directie gebruikt tussen 1954 en 1991 het treinstel dan ook als inspectie rijtuig.

Het mooie treinstel onder de kap van het mooie Haagse station.

De bijnaam is door de twee bulten snel gevonden. De NS-20 gaat al snel door het leven als ‘Kameel’. Technisch is het treinstel gelijk aan de DE1 en DE2 treinstellen die NS in dienst neemt in de jaren ’50. Alleen heeft deze in de ene ruimte een vegadertafel en de andere zijde is meer een salon waar je aan een tafel kan hangen of zitten. Het treinstel beschikt ook over een keuken en het treinpersoneel kan zich terugtrekken in een eigen coupé.

De Kameel vertrekt weer uit het Haagse.

In de jaren ’70 krijgt de Kameel een revisie en een voor die tijd een modern geel uiterlijk. Ook kan je het treinstel dan huren als ‘VIP-car’. In 1991 gaat ie buitendienst en komt ie in het Spoorwegmuseum te staan. In 2004 wordt het treinstel opgeknapt, krijgt de oude kleurstelling weer terug. De revisie is in 2008 gereed. Wederom krijgt de directietrein de rol waar ie voor in 1954 in dienst komt. In 2019 mag het treinstel met pensioen en is het in rijdende staat overgedragen aan het Spoorwegmuseumt. Af en toe wordt de trein verhuurd of rijdt ie een conditierit. Tijdens zo’n reis komt de treinstel op bezoek in Den Haag HS. Fotograaf Rinus van de Kuil legt de gebeurtenis vast.