Het jaar 2005 is het laatste volledige jaar dat de Zoetermeerlijn en de Hofpleinlijn bediend worden door de Sprinter (SGM). In 2006 zullen deze lijnen onderdeel worden van het RandstadRail-netwerk. Het is de bedoeling dat de Haagse tramlijnen 3 en 6 aangesloten worden op de Zoetermeerlijn. De Hofpleinlijn wordt dan onderdeel van het metro netwerk van de RET.

Station Driemanspolder wordt in de toekomst bediend door RR lijn 3

Bij Segwaert wordt een nieuwe tak aangelegd richting de toekomstige nieuwe Zoetermeerse wijk Oosterheem. Uiteindelijk zal deze lijn aan moeten sluiten bij een nog nieuw te bouwen station Lansingerland langs de A12.

Rechts op de foto bij Seghwaert komt de nieuwe tak

Op deze plek komt de splitsing naar Lansingerland

Op 17 december 2006, een jaar later, heeft RandstadRail het stokje al overgenomen van de NS. De nieuwe voertuigen staan deels op het emplacement van Leidschendam en zelfs een (speciale) PCC mag daar komen.

De RET en HTM voertuigen op 17 december 2006 in Leidschendam (Foto: Eric Sallevelt)