De tijd van de zomervakantie wordt vaak gebruikt om ook flinke stukken infrastructuur onder handen te nemen.

In de zomer van 2018 moeten de sporen van de Tramtunnel Grote Marktstraat worden vervangen.  Hierdoor wordt het tramnet in tweeën geknipt. Dat vergt wat aanpassingen in de tramdienst. De zware en brede RandstadRail voertuigen kunnen niet overal op het Haagse tramnet rijden.

De 4070 steekt de kruising met de Herenstraat over op de Haagweg in Rijswijk.

Eén van de logistieke uitdagingen is materieel te krijgen op een lijn die door de werkzaamheden eigenlijk op een eiland ligt. Lijn 19 is daar zo’n voorbeeld van. In de maanden voor de werkzaamheden aan de tunnel is een alternatieve in en uitrukroute tussen de remises en de tramlijn bedacht, getest en aangepast. Zodoende hoeven trams niet eerst via de route van lijn 2 naar Leidschendam te rijden om daar op lijn 19 te geraken. Vanaf nu kan die ook onder meer via de route van lijn 15 bereikt worden.

Lijn 4 met de 4060 in de omleiding op het Kerkplein.

We zien dan ook trams rijden op de Hoornbrug en Haagweg in Rijswijk. Ook andere tramlijnen hadden natuurlijk last van de werkzaamheden. Lijnen 2, 3, 4 en 6 konden niet door de tunnel rijden. Lijn 4 werd ingekort tot het Kerkplein. De Regio Citadis mag nog niet rijden op het gedeelte Hofweg – Kerkplein en vormt het oude stadhuis het decor van de moderne traminzet.

Foto’s: Chris Westerduin