Een bijzonder bouwwerk voor RandstadRail is ongetwijfeld de Netkous. De Netkous is de naam voor het tramviaduct op de Prinses Beatrixlaan. Dit viaduct verbindt de sporen op het viaduct bij de Juliana van Stolberglaan met het buitengebied. Met het buitengebied worden de NS-sporen bedoelt. De Zoetermeerlijn en de Hofpleinlijn worden lightrail lijnen onder de verzamelnaam RandstadRail.

De aansluiting op het Haagse tramnet waar tot voor kort de halte Ternoot was

Om het ‘Netkous-viaduct’ te bouwen is eerst de halte Ternoot verplaatst in de richting van de Laan van Nieuw Oost-IndiΓ«. De naam Netkous is natuurlijk te danken aan het ontwerp van het viaduct. Halverwege het viaduct komt de halte Beatrixkwartier waarbij het perron tussen de beide sporen komt te liggen.

De halte Beatrixkwartier wordt uitgevoerd als eiland-perron

Ter hoogte van de Schenkkade eindigt niet het viaduct maar wel de Netkous

Bij de Schenkkade gaat het viaduct verder zonder Netkous en bereikt via een boog de NS-sporen. De toekomstige RandstadRail sporen worden gescheiden van de NS-sporen zodat de trein en de lightrail gescheiden liggen.

De aansluiting naar de NS-sporen is in ruwbouw aanwezig

De sporen waar RandstadRail in de nabije toekomst gaat rijden zijn nog niet aanwezig. De NS heeft deze sporen nog in gebruik maar dit zal niet lang meer duren. Na de buiten dienststelling door de NS worden er nieuwe sporen gelegd en worden ook de sporen aangesloten voor de RET naar het Centraal Station.

De NS rijdt nog even met treinen op het traject