Op deze dag in 2003 zijn er werkzaamheden op de kruising van de Laan van Meerdervoort met de Waldeck Pyrmontkade. In de ochtend worden de laatste oude sporen verwijderd waarna een vrachtwagen de eerste nieuwe spoorsecties brengt. Deze worden met twee grote kranen van Blansjaar op hun plaats gelegd. De bogen van lijn 3 worden wat verder uit elkaar gelegd in verband met de komst van RandstadRail. Voor lijn 17 worden bogen aangelegd. Deze tramlijn gaat stoppen op de door lijn 3 verlaten halte op de Laan van Meerdervoort.
Vanwege de werkzaamheden rijden de lijnen 3 en 10 om. Tram 3 rijdt vanaf de Fahrenheitstraat via lijn 12 en 2 naar het centrum. Lijn 10 rijdt vanaf de Grote Kerk via de route van lijn 3 tot aan het Prins Hendrikplein. Daar gaat de tram via het verbindingsspoor achteruit om dan weer vooruit naar het centrum te rijden. Op lijn 10 rijden deze dag de pendelbussen 115, 815 en 816.
Tram 10 is op deze dag nog een volwaardige tramlijn, maar met ingang van de nieuwe dienstregeling die twee dagen later ingaat is de lijn gedegradeerd tot een spitstram die op doordeweekse dagen rijdt tussen 7 en 9 uur en tussen 15.30 en 18.30 uur. Tussen de Prinsegracht en de Laan van Meerdervoort rijdt lijn 3 en tussen de Laan van Meerdervoort en het Statenkwartier lijn 17. Buiten de spitsuren moeten reizigers tussen de Herenstraat in Rijswijk en het Voorburg station met bus 23 mee.
Foto’s: Kees Pronk