Bij de Tramweg-Stichting aan de Lijsterbesstraat begint in 2012 is de restauratie aan de 402.

De tram begint in 1896 het leven als paardentram rijtuig bij HTM uit een serie van 16 stuks, genummerd 200-215. Het is de laatste paardentram serie die HTM aanschaft. In 1904 komen de elektrische trams op de baan en deze serie trams wordt aangepast om als aanhangwagen te dienen achter motorwagens. De serie wagens krijgt ook andere nummers, 400-415. Tensloten wordt hun blauwe paardentram kleur vervangen door het bekende crème.

De rijtuigen hebben het volgehouden tot na de Tweede Wereldoorlog. De 406 gaat als laatste buitendienst op 18 december 1946. Een jaar later worden ze in september afgevoerd. Acht stuks worden overgebracht aan een sloper in Amsterdam welke de wielstellen onder de trambakken vandaan haalt en de bakken zelf verkoopt als noodwoning.

Eén van deze trams is de 402 welke als vakantiewoning terecht komt op camping ‘De Vossenburcht’ in IJhorst. In 1969 wordt de bak, na een oproep in kranten rondom Meppel, ontdekt en jaren in de gaten gehouden door tramhobbyist Johan Blok. In 2010 wordt de wagenbak door de campingeigenaar gratis aan de Tramweg Stichting geschonken. 64 jaar na de buitendienststelling wordt op 17 en 18 december de bak transport klaar gemaakt en komt de tram weer thuis in Den Haag.

Bron: Tramweg Stichting
Foto’s: Jaap van der Noordt

De 402 staat voorlopig op het spoortje bij de Ribesstraat