In 2003 start een proef waarbij trams op het treinspoor gaan rijden. Voor deze zogenaamde lightrail proef wordt het traject tussen Alphen aan den Rijn en Gouda aangewezen. Uiteindelijk is het de bedoeling dat deze lijn onderdeel wordt van de Rijn-Gouwelijn. De HTM schaft voor deze proef zes A32-trams aan. Dit is een bestaand ontwerp want deze trams rijden ook in Stockholm. Aanvankelijk krijgen deze trams de nummers 1 t/m 6. Deze nummering wordt later aangepast waardoor de trams de nummers 6101 t/m 6106 krijgen. Naar verluidt is dat een logische nummering omdat de HTM daarvoor trams had aangeschaft uit Hannover in de 6000 reeks.
In de buurt het het station van Alphen aan den Rijn is een remise gebouwd waar de trams afgeloten kunnen staan en waar ook klein onderhoud kan worden uitgevoerd. Voor het grote onderhoud moeten de trams naar de Nedtrain werkplaats in Leidschendam. De ritten naar en van de werkplaats in Leidschendam worden overigens zelfstandig gereden door deze trams.
De trams rijden in verschillende combinaties. Omdat er maar twee eenheden nodig zijn voor de dienst kunnen wordt er al gelang naar de drukte met ÊÊn, twee of driewagen stellen gereden. Het traject Alphen aan den Rijn-Gouda is enkelsporig en de passage is bij het station van Boskoop.