Op 1 mei 1981 maakt de GTG 41 een proefrit over het Haagse tramnet. Deze Groningse tram is een replica van een tram uit de Groningse serie 36-42. Na de opheffing van het Groningse trambedrijf wordt bijna de gehele serie gesloopt. Twee rijtuigbakken zijn nog even gebruikt in een ‘tramdorp’ maar worden uiteindelijk ook gesloopt. In 1981 viert het Gemeentelijk Vervoerbedrijf Groningen haar 75-jarig bestaan en om deze reden wordt besloten om de Haagse pekelwagen H16 als basis te gebruiken om een replica te bouwen. De H16 is eigenlijk de HTM motorwagen 267. Nadat de pekelwagen in 1976 buiten dienst wordt gesteld gaat deze tram naar de EMA waar de tram de status museumtram krijgt.

De originele GTG 41 was metersporig

Op 22 november 1980 wordt de H16 vanuit Amsterdam overgebracht naar Groningen, waar deze in een paar maanden tijd wordt ‘omgetoverd’ naar de Groningse motorwagen 41. Tijdens de jubileumviering staat de tram opgesteld naast de Martinitoren. Na afloop van het jubileum verhuist de tram naar Den Haag en wordt daar rijvaardig gemaakt met onderdelen van de Haagse motorwagen 805. Deze motoren zijn beschikbaar omdat de 805 wordt omgebouwd naar een aanhangwagen met het nummer 905.

Tijdens de proefrit zien we de GTG 41 bij de Wouwermanstraat