De datum van 27 februari 1981 staat bij veel tramfans in het geheugen gegrift. Het is de dag dat de eerste GTL, de 3001, wordt afgeleverd in Den Haag. Een waar volksfeest ontstaat wanneer de trein met tram er op bij het Hobbemaplein de sporen van lijn 6 kruist en even later zelf de trein af rijdt.
De tram is de eerste van honderd trams uit de serie 3001-3100 die gebouwd is in BN fabriek te Brugge. De tram komt per trein naar Den Haag. Parallel aan lijn 11 ligt dan nog treinspoor zodat de NS de tram kan afleveren bij de Delftselaan. Daar heeft HTM een eigen afrit gebouwd zodat de 3001 zelf de trein kan afrijden.
Na aankomst in de Centrale Werkplaats van de remise Lijsterbesstraat komt veel personeel kijken naar de nieuwe en maar liefst ruim achtentwintig meter lange tram. Na uitgebreid testen en opleiding aan trambestuurders en onderhoudspersoneel komt de 3001 in dienst op lijn 3. Daarna wordt de tram op alle lijnen van het stadsnet ingezet.
De eerste GTL serie krijgt ook nog een vervolg in de GTL-8 II serie. De 3101-3147 komen begin jaren ’90 de laatste PCC’s vervangen. Tot 2006 hebben de GTL’s het alleenrecht. Dan komt RandstadRail in dienst. In 2014 dient de opvolging van de GTL zich aan in de vorm van de Avenio.
De meeste GTL’s krijgen een nieuwe neus. Alleen de oudste GTL’s ontvangen deze niet meer. In 2016 gaan deze trams, waaronder de 3001, buitendienst. In juni van dat jaar krijgt de nestor van de GTL’s nog totaalreclame voor Veteranendag. Op 29 juni wordt er een line-up georganiseerd met alle eerstelingen. Voor dat doel komen GTL 3001, Regio Citadis 4001 en Avenio 5001 bij elkaar in remise Zichtenburg en voor een fotosessie op eindpunt Kraayenstein.
Er zijn plannen om de 3001 te bewaren voor het nageslacht. Maar helaas wordt de 3001 rond kerst 2018 ineens van Remise Scheveningen naar de Lijsterbesstraat gebracht. Waar in 1981 de tram veel bezoek krijgt staat de 3001 achtendertig jaar later een beetje roemloos op dezelfde plek in de inmiddels gesloten werkplaats. In de vroege ochtend van 2 januari 2019 verdwijnt de 3001 per dieplader naar het recyclebedrijf en is de laatste GTL met ‘oude neus’ verdwenen naar de tramhemel.
Kijk ook naar de documentaire serie over de GTL:
–Â Deel 1: Stap maar in de nieuwe tram
–Â Deel 2: Een rijdend restaurant
–Â Deel 3: Door weer en wind