Tijdens de viering van 175 jaar spoorwegen in Amersfoort verzorgen acht klassieke Nederlandse lijnbussen zes dagen lang het pendelvervoer tussen het parkeerterrein en het evenement bij het station. EĆ©n van de deelnemende bussen is ex HTM bus 478. De bussen worden tijdelijk gestald in een garage aan de Uraniumweg in Amersfoort waar ook de verkeersleiding huist. De bussen rijden onder het lijnnummer 40 heen en weer.

De 478 is een opvallende verschijning. Deze standaardbus van de tweede generatie komt op 18 juli 1986 naar HTM en houdt het daar vol tot januari 1999. De bus haalt op 12 augustus 1987 nog het nieuws door zich in de pui van een groentewinkel aan het Tesselseplein in Duindorp te boren. De bus schiet van de halterem af terwijl de chauffeur een bak koffie haalt.

Na zijn vertrek bij HTM komt de 478 terecht bij het Rode Kruis waar de bus dienst gaat doen als calamiteitenwagen met een rolstoellift en plaats voor een bed. De bus krijgt een rode en witte kleur en doet dienst tot 2013. Inmiddels is de standaardbus opgenomen in deze kleuren in de collectie van het OVCN

Naast de 478 doen nog twee standaard stadsbussen mee. De Amsterdamse 373, ook van de tweede generatie en de 110 uit 1974 van de eerste generatie. Een bus die door TNO in Delft wordt omgebouwd naar een aandrijving op aardgas. Later wordt de 110 weer een dieselbus maar hij blijft toch bijzonder door zijn themabeschildering. De wagen laat het inwendige van een bus zien.

De 110 bij station Amersfoort op pendellijn 40. 19 oktober 2014

Foto’s: Tjeerd Spoor