In 1975 rijden bij HTM alleen PCC’s op het tramnet hun dagelijkse diensten. Fotografen Harry Peters en Rinus van de Kuil zijn op deze zonnige winterdag op pad met hun camera’s om één en ander vast te leggen.

PCC 1227 op lijn 12 met op de achtergrond standaardbus 173.
Beide heren hebben een Asahi Pentax Spotmatic II camera. Harry maakt de foto’s met de voor vele fotografen bekende AGFA CT18 kleurendia’s. Rinus houdt zich nog bezig met het fraaie zwart/wit werk en heeft hetzelfde merk rolletje in zijn camera.

Beide PCC’s op deze foto bestaan nog steeds. De eerste is nu Meetttram en de 2014 achterop bevindt zich in Wehmingen.
Onder de PCC’s die zij vastleggen zijn trams die we ook tegenwoordig nog kunnen vastleggen op de GSM of digitale camera. Het zijn de 1227, 1315, 1321 en 2104. Voor de 1227 moeten we nog even wachten tot we die kunnen tegenkomen. Vrijwilligers van het HOVM zijn hard aan het werk om dat in de toekomst weer mogelijk te maken.

De 1188 passeert het viaduct wat we tegenwoordig als station Moerwijk kennen.
PCC 1315 is tegenwoordig meettram en de 1321 zal dit jaar zijn opwachting gaan maken in de TouristTram diensten. Voor de 2104 moeten we even wat verder op pad. Die staat in het Hannovers trammuseum in Wehmingen. Als laatste willen we nog even de 1230 laten zien. Niet van doorgaans de voorzijde maar nu het achterwerk van de tram. De tram is net opgeknapt van flinke schade als deze in januari wordt vastgelegd. Hierbij zijn de oude ‘stop’ lichten en sluitlichten vervangen door lage stop en sluitlichten. Deze PCC heeft deze als enige gekregen.

PCC 1230 met z’n moderne achterlichten.

Koppelstel 1326 met 2114 op lijn 9 bij de halte Jacob Catsstraat.

Wederom de 1227, nu draait de PCC de Goudenregenstraat in.

PCC 1196 begint net aan het rondje keerlus aan eindpunt Savornin Lohmanplein.