HTM heeft vrijdag trots de eerste eCitaro bussen van Daimler aan pers en genodigden gepresenteerd. In totaal komen er 42 twaalf meter bussen en 60 achttien meter bussen. De driedeurs bussen beschikken over de nieuwste batterijtechnologie en worden met een pantograaf geladen. Ze zijn stil en beschikken over een modern en vriendelijk interieur met rood-grijze stoelen en een vloer met houtlook.

HTM-directeur Jaap Bierman straalt bij de bus presentatie

HTM-directeur Jaap Bierman kruipt als een kind zo blij zelf achter het stuur van de gelede 1501 om zijn gasten te vervoeren. Hij heeft ooit zijn buschauffeur diploma gehaald om te ervaren wat dit vak in de praktijk betekent en dat komt hem nu goed van pas. Behendig stuurt hij de lange bus over rotondes en door diverse bochten, daarbij handig gebruik makend van cameraspiegels die altijd een goed zicht geven, ook bij slecht weer. Er zijn ook nog aparte monitoren met zicht op het uitstappen en voor het achteruit inparkeren.  “Met deze nieuwe bussen bieden wij niet alleen onze reizigers meer comfort, maar zeker ook onze buschauffeurs een prachtige mooie nieuwe werkplek. Het is een verrijking voor onze mooie stad Den Haag en de Haagse regio.”, aldus Jaap Bierman.

Jaap Bierman achter het stuur met directeur Joost van der Bijl van Daimler buses Nederland

Het is voor het eerst sinds 2011 dat er weer gelede bussen in Den Haag gaan rijden. Voordeel hiervan is dat je per bus veel meer passagiers kunt vervoeren. In een gewone bus 64 en in een 18 meter bus 137. Daardoor hoeven er bijvoorbeeld in de spits minder chauffeurs en bussen ingezet te worden. Deze mensen en bussen kunnen dan in de avond worden gebruikt waardoor de frequentie op een aantal lijnen omhoog kan. De gelede bussen gaan rijden op de drukke lijnen:  23, 24, 25 en 26.

In de nieuwe bussen is een speciale plek voor reizigers die gebruik maken van een rolstoel, rollator of reizen met een kinderwagen. Met de huidige aardgasbussen mag een elektrische rolstoel niet mee vanwege de veiligheid, maar dat kan met deze bussen dus wel. Passagiers kunnen ook hun telefoon opladen dankzij USB aansluitingen. Een kaartje kopen bij de chauffeur kan straks niet meer, dat gaat via de HTM app of door in en uit te checken met de betaalpas.

Het interieur van de gelede 1501

De 1401, de eerste 12 meter bus op de Telexstraat

Daimler levert niet alleen de nieuwe bussen, maar ook de laadinfrastructuur. De bussen kunnen laden op het garageterrein aan de Telexstraat, maar er komen ook laadpunten aan de eindpunten: Zwarte Pad, Kijkduin en Zuiderstrand. De eerste elektrische bussen worden gebruikt om chauffeurs op te leiden. Daarvoor zijn ook drie ex-Syntus gelede bussen aanwezig in Den Haag. Met de 12 meter bus: 1401 en 18 meter bus: 1501 bekijkt HTM ook hoeveel kilometers de bussen kunnen afleggen met de beschikbare batterijcapaciteit.

Ex-Syntus bus 1220 bij de garage Telexstraat

“Dit najaar verwachten we de eerste 12 meter eCitaro fasegewijs in onze dienstregeling op te nemen, gevolgd door de 18 meter bussen aan het einde van dit jaar. Over ongeveer een jaar zijn we dan de eerste stadsvervoerder die volledig emissieloos openbaar vervoer aanbiedt.”, zegt HTM-directeur Bierman. De Haagse wethouder Arjen Kapteijns van Den Haag is blij met de bussen. Hij verwacht dat meer mensen er gebruik van gaan maken en noemt het een “prachtig voorbeeld van innovatie op het gebied van duurzame mobiliteit.” 

Line-up van de huidige en nieuwe HTM bus-types: 1001, 2001, 1501 en 1401

Foto’s: Tjeerd Spoor en HTM