Op de dag dat GTL 3017 aan komt in Den Haag is het bijltjesdag voor de oudste serie PCC’s bij de HTM. De laatste inzetdag van de serie 1003-1024.

De 1004 wordt niet meer ingezet met de kapotte ruiten.

Op de kop af veertig jaar geleden rijden de laatste trams van deze serie in dienst op lijn 16 tussen Moerwijk en Centrum. De tramlijnen 1 en 16 maken daar gebruik van het tijdelijke eindpunt aan de Turfmarkt. Dit eindpunt ging dienst doen in de Tweede Wereld Oorlog en zou het na deze datum nog twee jaar volhouden.

De 1011 op de Kalvermarkt is bijna bij het eindpunt op de Turfmarkt.

Wat het niet meer gaat volhouden zijn de HTM plaatsbewijzen. Op 1 oktober 1981 wordt als laatste stad in Nederland de Strippenkaart in Den Haag ingevoerd. De 1000’en hebben niet meer de nieuwe stempelautomaten gekregen en gaan dus buitendienst op deze 30ste september.

De defecte 1023 wordt door de 1119 opgeduwd op de Erasmusweg.

Op de laatste dag vinden we nog vier 1000’en in dienst. Een groot deel van de serie is dan zelfs al gesloopt op Scheveningen en ’s Gravenmade. De 1011, 1016, 1020 en 1023 mogen het licht uitdoen. Dat licht gaat iets te vroeg uit bij de 1023 en deze moet defect worden opgeduwd door achterganger 1119 naar de Loevesteinlaan.

Nog even 1000 hectiek in de eindlus aan de Loevesteinlaan.

Na het buitendienst van deze 22 trams zijn er drie bewaard gebleven voor het nageslacht. De 1006, 1022 en 1024. De 1022 is te bewonderen in de collectie van het HOVM.

De crΓ¨me 1020 laat de gele collega’s achter op de Turfmarkt.

Foto’s op deze dag zijn gemaakt door Rinus van de Kuil en Harry Peters.