Zondag 3 februari is in 1974 een mooie dag. Het kwik op de thermometer tikt maximaal de negen graden aan en het zonnetje schijnt uitbundig. Een mooie dag om energie op te wekken via je zonnepanelen maar die bestaan dan nog niet.
Maar het lijkt mooier dan het is. Want gemiddeld blijft het maar ruim drie graden. Het waait niet hard op deze vrijwel onbewolkte dag. De gevoelstemperatuur ligt maar net boven de één graad. Het weerhoudt fotograaf Rinus van de Kuil er niet van om er op deze vrije zondag met de camera op uit te trekken.
Het vizier richt zich vandaag op tramlijnen om het centrum van Den Haag. We bezoeken eerst de Lange Vijverberg en na het Korte Voorhout wordt de Bezuidenhoutseweg bezocht. De trams zullen hier nog zo’n twee jaar rijden. Dan is het viaduct over het nieuwe Centraal Station gereed. Het station wat nog vaak Staatsspoor wordt genoemd door de bevolking in deze tijd.
Lijnen 3 en 6 rijden in dit jaar nog de Laan van NOI af en volgen dan de Bezuidenhoutseweg tot de Rijnstraat. Lijn 6 rijdt dan rechtdoor via de Herengracht en Kalvermarkt het centrum in. Lijn 3 kiest er voor om langs het Koekamp en via de Lange Vijverberg te rijden om dan over het Buitenhof richting Grote Kerk te komen.
Wat we ook zien is dat lijn 9 al wel met gele koppelstellen rijdt maar er nog geen teken is van de wagens zonder cabine. In februari 1974 heeft HTM 203 PCC’s, de 2101 – 2130 moeten nog geleverd worden. En dat gaat ook gebeuren in 1974. Lijn 9 rijdt ook het laatste jaar nog maar tot station Hollands Spoor. In de bestemmingsfilm staat ‘Station H.S.’. Nog negen maanden en de verlenging naar Vrederust wordt in gebruik genomen.