In 1974 worden de laatste PCC’s voor HTM gebouwd in Brugge. Fotograaf Rinus van de Kuil neemt een kijkje in de Belgische fabriek te Brugge.

De BN fabriek, tegenwoordig eigendom van Alstom, is in 1974 druk met meerdere opdrachten. Naast PCC’s voor Den Haag worden er ook nog PCC’s voor Antwerpen en Gent gebouwd dat jaar. Ook worden de eerste treinstellen van het type MS75 gebouwd voor de Belgische Spoorwegen.

Eén van de laatste 1300’en wordt gebouwd naast Antwerpse PCC’s.

Van de Haagse trams staat de laatste 1300 nog in de fabriek. Van de 2100’en moeten de laatste vier nog geleverd worden. Bij elkaar zijn dat zeventig trams. In totaal heeft HTM tussen 1949 en 1975 dus 234 PCC’s geleverd gekregen. Gent moet het doen met in totaal 54 PCC’s en Antwerpen 166 stuks.

Naast trams bouwt BN in 1974 ook de eerste treinstellen van de serie MS75 voor de NMBS.

Treinsteltype MS75 van de NBMS kennen we hier beter aan de bijnaam ‘Varkenskop’. Van dit type zijn er 44 gebouwd en de meeste rijden tegenwoordig nog steeds rond in België. U kunt deze treinstellen ook vinden op de verbinding Roosendaal – Puurs. Afgelopen jaren zijn deze gemoderniseerd en beschikken zelfs over de moderne ETCS beveiliging.