In de hal van de remise Zichtenburg staan op 26 maart 2001 wat werkwagens en een paar bussen van het Haags Bus Museum. Meest opvallende voertuig is de profielmeetwagen. Met deze wagen worden dat jaar metingen uitgevoerd vanwege de komst van een aantal TW 6000 trams uit Hannover die ingezet gaan worden op lijn 11. Deze trams zijn vijf centimeter breder dan de GTL-trams en dus moet bekeken worden of zij wel alle haltes en palen langs de baan kunnen passeren.
De profielmeetwagen wordt getrokken door een GTL en bestaat uit een opbouw van hout en metaal met de omtrek van een tram uit Hannover. De zijkanten van de opbouw kunnen bewegen waardoor er geen schade ontstaat als er onderweg iets geraakt wordt.
Op deze dag staat er ook ongebruikt werkmateriaal in de hal waaronder de baklorries H31 en H32. Gebouwd door de afdeling busmaterieel en gebruikt voor het vervoer van bielzen en andere spoormaterialen. De H31 krijgt bij de bouw in 1972 de draaistellen van de gesloopte motorwagen 206 en de H32 van de 211. Ook zien we de mock-up van de gelede trams staan. Zie voor meer informatie over dit bijzondere voertuig: 40 jaar GTL 8: de geschiedenis van de mock-up – (hovm.nl)
Pekeltram H4 staat op deze dag in 2001 zijn lot af te wachten. De HTM maakt sinds halverwege de jaren ’90 geen gebruik meer van deze tram en zijn soortgenoten. De H1 tot en met H10 zijn vervangen door een paar wegvoertuigen die worden ingezet voor het pekelen of het schoonmaken van de wissels. De H4 gaat in 2003 naar de Tramweg Stichting en krijgt daar het nummer 14. De tram wordt door deze stichting ingezet als werkwagen en geschilderd in de kleuren van de  NBM, de Nederlandse Buurtspoorweg-Maatschappij, die de lijn Utrecht-Zeist exploiteerde. Inmiddels wordt de H4 weer teruggebracht in zijn oorspronkelijke toestand als reizigerstram: 294.
Foto’s: Rinus van de Kuil