Wanneer je over de Delftse West Vest en Phoenixstraat wandelt lijkt het nooit anders te zijn geweest. Maar in 2025 is het pas tien jaar geleden dat de treinen hier definitief uit het straatbeeld verdwenen zijn.

Het spoor doet Delft sinds 1847 aan. De gelijkvloerse spoorbaan door de historische stad ligt dan ook flink in de weg met overwegen die vaak dicht liggen. Zeker met de drukke Oude Lijn, zoals de spoorlijn tussen Rotterdam en Den Haag ook wel wordt genoemd.

Vijftig jaar lang hebben treinen op het viaduct gereden.

In 1965 verhuist het spoor naar niveau +1. Eindelijk is de Delftse bevolking af van het gewacht voor de overweg en de treinen vliegen boven je langs met een snelheid op het viaduct van hoogstens 100km/h. Toch is men niet zo blij met dat steeds drukker wordende spoor bovengronds. Sinds 1988 wordt er al over nieuw plannen gesproken. Het zou vooral wenselijk zijn dat de twee sporen verdubbeld zouden kunnen worden.

Een VIRM vertrekt vanaf Delft richting Den Haag.

Uiteindelijk wordt voor een tunnel gekozen die de naam Willem van Oranjetunnel krijgt. Op 21 februari 2015 rijdt de laatste trein bovengronds. Zeven dagen later kan de eerste trein door de tunnel rijden. Stedenbouwkundig project Spoorzone Delft heeft een flinke stap gezet.

De spoorverdubbeling naar vier sporen moet nog wel even wachten. Pas sinds 2 augustus 2024 kan gebruik worden gemaakt van alle vier de sporen in het ondergrondse station Delft. Het hele tunneltraject met op en af ritten er bij is 3,4 kilometer lang en de tunnel zelf 2,3 kilometer. Tussen spoor en maaiveld is nog een flinke parkeergarage gebouwd en zijn inmiddels ook nieuwe woningen gerealiseerd. Vanuit de trein is ook nog ondergronds de fietsenstalling bereikbaar. Boven is een multifunctioneel nieuw stationsgebouw gekomen waar ook het gemeentehuis van Delft zich in bevindt.

Met de oude kerk en molen de Roos in het decor komt de Beneluxtrein naar Brussel voorbij.

Op de titelfoto is ook het monumentale oude station nog te zien. Gelukkig is dat bespaard gebleven en als u van de Italiaanse keuken houdt kunt u er lekker eten. Zomers kan dan nog achter op het terras in de tuin plaats worden genomen op het voormalige perron. Met weemoed kan dan worden nagedacht hoe hier tussen 1847 en 2015 de treinen bovengronds stopten.

Foto’s: Chris Westerduin