HTM trams in min of meer een NS jas. Twintig jaar geleden is dat geen raar gezicht. HTM zou gaan rijden op een proefstukje Lightrail in Houten tussen het al bestaande Houtense station en het toekomstige Castellum.
In Hannover zijn bij vervoersbedrijf ÜSTRA twee TW6000 trams overgenomen welke bij HTM zijn omgebouwd om te kunnen rijden onder de 1500 volt bovenleidingspanning. Op 15 maart 2001 rijden beide trams. De 6016 rijdt nummerloos testen in Den Haag. De 6021 trekt de baantjes op het 1,9km lange traject in Houten.
De tramlijn in Houten werd op 8 januari 2001 geopend en heeft het uitgehouden tot 14 december 2008. De reden van het stoppen van de tram was de uitbreiding van twee naar vier sporen van de spoorlijn van Utrecht naar Houten Castellum.
Tot de sluiting hebben bestuurders van GVB, HTM, NS en Spoorflex dienst gedaan op de tramlijn. Normaal zouden passagiers gebruik maken van een Strippenkaart op de tram maar op deze speciale lijn is een NS vervoersbewijs nodig.
De trams waren voorzien van een ‘downchopper’ die de 1500 volt omzet naar de 600 volt die deze trams wel lusten. Na de sluiting van de tramlijn is de 6016 gesloopt en heeft de 6021 nog een loopbaan gekregen in Bulgarije. Samen met de later door HTM aangeschafte ÜSTRA TW6000’en die in Den Haag op lijn 11 gingen rijden.
Foto’s: Rinus van de Kuil