Den Haag ontwaakt op deze zondag in een wit landschap. Het heeft de hele nacht gesneeuwd en HTM rijdt rond met de vier pekeltrams: 3009, 3011, 3024 en 3044, maar ook met vier zogenaamde ‘veegtrams’: de 3045, 3050, 3089 en 3095. Dankzij deze inzet rijden er trams, maar door de combinatie van sneeuw en wind ontstaan er natuurlijk wel problemen.

Weer even GTL’s op lijn 11: De 3098 bij de halte Weimarstraat

Het Plan Winterse Omstandigheden is van kracht om de exploitatie zo goed mogelijk te laten verlopen. Daarbij is de koppeling tussen lijn 11 en 12 opvallend want het zorgt voor de tijdelijke terugkeer van GTL’s op lijn 11. Verschillende lijnen kampen met vertraging door bevroren wissels. Lijn 1 rijdt een rondje door het centrum vanwege problemen met de wissels bij het Kerkplein waar deze lijn eigenlijk moet keren vanwege een inkorting. RET lijn E gaat niet verder dan Nootdorp en de lijnen 3 en 4 rijden in Zoetermeer alleen rechtsom door de Krakeling. Tussen Seghwaert en Lansingerland is de 4037 actief als pendeltram. Ook zijn er omleidingen op de lijnen 6, 15 en 17. In de middag komt lijn 19 niet meer door de sneeuw heen en wordt opgeheven.

De 3105 van lijn 1 draait een rondje door het Centrum

Rond 12.30 uur ontspoort de inrukkende 3127 met de eerste twee draaistellen bij de Bosbrug. In ijskoude omstandigheden zet de noodploeg van de HTM de GTL rond 16 uur weer in de rails. Bij het eindpunt aan De Uithof loopt de 4057 uit de rails, in de loop van de avond de 3011 op de Rijswijkseweg en tijdens het inrukken in de nacht de 3136 op het terrein van de remise Lijsterbesstraat.

De 3127 is op de Bosbrug uit de rails gelopen

De 5070 staat gestremd bij Den Haag Centraal door de ontsporing van de 3127

Op verschillende plaatsen staan trams in de middag voor kortere of langere tijd gestremd. In de Hildebrandstraat moet de 3117 de 3139 van lijn 16 richting Statenkwartier weer op weg helpen en bij het Rijswijkseplein staan de 3108 van lijn 1 en 3119 ook even vast. Voor de remise Zichtenburg staat een lange rij van trams om in te rukken of te keren vanwege de ontsporing bij De Uithof en op De Werf staan verschillende Avenio’s die niet verder kunnen.

De 5054 met alarmlichten aan op De Werf

Ook de dagen daarna zijn er nog problemen op het Haagse tramnet door de sneeuw, maar de trams blijven wel rijden door de inzet van de pekeltrams en de verwarmde wissels, en daarmee gaat het veel beter dan in de winters van 2009 en 2010 als trams dagenlang vaststaan in de sneeuw.

Foto’s: Tjeerd Spoor