Railreiniger H22 rust op 6 mei 1971 even uit op het spoor van lijn 11 bij station Hollands Spoor. De ‘stofzuiger’ raakt op 10 september 1971 ernstig defect bij de Statenlaan en wordt dan buiten dienst gesteld. De tram wordt in 1927 in gebruik genomen als railreiniger 2. Hij lijkt erg op railreiniger 1 maar niet alles is het zelfde. Zo heeft de 2 heeft wel smallere frontramen dan zijn soortgenoot. Na een revisie in 1964 waarbij een andere ketel wordt geplaatst gaat de werkwagen door het leven als H22.
Na de buitendienststelling in 1971 blijft het een paar jaar stil rond de tram, maar in 1978 keert hij gerestaureerd terug als museumwagen. Met behulp van onderdelen van railreiniger 1 die zijn leven geëindigd is als H21 gaat hij weer verder als railreiniger 2. In december 2009 doet de 2 nog even actief dienst door compleet dicht gesneeuwde tramroutes weer vrij te maken.
Foto: Harry Peters