De rood-beige GTL trams gaan in 2026 vervangen worden door Zwitserse trams. HTM heeft het bedrijf Stadler de voorlopige opdracht gegund voor de levering van vijftig trams. Het gaat om lagevloertrams met de merknaam: TINA. De bestelling kan later nog uitgebreid worden met meer trams. Volgens HTM wordt hiermee een belangrijke stap gezet op weg naar voor iedereen toegankelijke trams in de Haagse regio. Ook kunnen er met de nieuwe trams meer reizigers worden vervoerd.

Drie tramfabrikanten hebben een geldige aanbieding gedaan tijdens de laatste ronde van de aanbesteding. Stadler kwam daarbij als beste uit de bus. De aanbiedingen zijn onder andere getoetst op reizigersaspecten, prijs, techniek, betrouwbaarheid, onderhoud en design.

Grote ramen

De TINA is een tram met een volledige lage vloer, opvallend grote ramen en een ruim interieur met veel beenruimte. TINA staat voor Total Integrierter Niederflur-Antrieb (een volledig geïntegreerde lagevloeraandrijving). Het bedieningspaneel is volledig digitaal en er is een waarschuwingssysteem voor botsingen. De Haagse versie krijgt voetbediening en een andere indeling als op bovenstaand plaatje. Ze worden voorzien van de rood-witte huisstijl van HTM.

Het vervoersbedrijf van Darmstadt bestelt in 2020 als eerste trams van dit type waarna het Zwitserse Basselland en het Duitse Rostock volgen. In Den Haag is de order nog niet definitief.

De Zwitserse trams gaan einde maken aan het GTL tijdperk, de 3045 op 13 maart 2021

Voorlopig

De twee andere partijen kunnen binnen twintig dagen na de voorlopige gunning hiertegen nog bezwaar maken. Aandeelhouders HTM, gemeente Den Haag en Metropoolregio Rotterdam Den Haag moeten de gunning ook nog formeel goedkeuren. HTM streeft ernaar om voor het einde van dit jaar de overeenkomst met Stadler voor de levering van de nieuwe trams te sluiten.

Foto’s: Stadler en Chris Westerduin