Met het officieel openen van de werkplaats voor het restaureren van trams bij spoor 1 van het Haags Openbaar Vervoer Museum is de integratie met de Haagse werkgroepen van de Tramweg Stichting afgerond. Reden voor de integratie was het moeten verdwijnen van de TS uit de pekelremise Scheveningen en de remise Lijsterbesstraat waar lang gewerkt is aan het opknappen van museumtrams.
De HTM had in de Lijsterbesstraat geen ruimte meer voor de historische wagens, omdat hier de GTL’s gestald worden afkomstig uit de remise Scheveningen. Deze remise wordt verbouwd voor het stallen van de nieuwe bredere trams en ook daar is dus geen plaats meer voor de TS. Bovendien is HTM van mening dat het vreemd is dat twee organisaties zich bezig houden met het restaureren en bewaren van oude trams.
HTM en de beide museumorganisaties hebben de afgelopen jaren daarom hard gewerkt aan het integreren van HOVM en TS. Daarbij moet veel worden opgeruimd in de remises Scheveningen en Lijsterbesstraat, maar ook in het museum aan de Frans Halsstraat. Wat gooi je weg en wat bewaar je en ook niet alle trams kunnen bewaard blijven. Tijdens een feestelijke bijeenkomst zaterdag kijken Aat de Pruis van de TS, Peter Scheepmaker van het HOVM en Kirsten van de Wissel van HTM trots terug op deze periode waarbij de vrijwilligers die zich ingespannen hebben om het samengaan mogelijk te maken bedankt worden.
Scheepmaker benadrukt dat de TS goed is in het restaureren van de trams en het HOVM in de exploitatie daarvan. Het beste uit beide werelden komt nu samen. Oud zeer uit het verleden is weggewerkt en ook moest het HOVM in het begin slikken over de ruimte die de TS in beslag zou nemen. Nu is er blijheid over de opruiming die is gedaan en de resultaten die deze samenwerking oplevert.
Meest zichtbaar aan de integratie is de werkplaats bij spoor 1 waar de apparatuur van de TS staat opgesteld om trams te restaureren. Op spoor 1 staan motorwagen 294 en open tram 402 te schitteren, de huidige restauratieprojecten die door de vrijwilligers weer enthousiast zijn opgepakt. Aan Kirsten van de Wissel van HTM de eer om de openingshandeling van de werkplaats te verrichten. Zij heeft namens het Haagse vervoersbedrijf het integratieproject begeleid. Van de Wissel is bij HTM de projectmanager voor de verbouwing van de remise Scheveningen en de gevolgen daarvan voor de Lijsterbesstraat plus de bouw van de nieuwe remise in de buurt van het Prins Clausplein.
Zij zegt met plezier aan dit museumtram project gewerkt te hebben omdat zij het belangrijk vindt dat dit stuk geschiedenis bewaard blijft. Door symbolisch één van de machines te bedienen opent Van de Wissel de werkplaats bij spoor 1 en sluit zij de integratie van HOVM en Tramweg Stichting feestelijk af.
Foto’s: Chris Westerduin