Ondanks dat het HOVM gesloten is wordt er door een legertje vrijwilligers genoeg gedaan in het museum. Zo is op de tweede zaterdag van 2022 weer het nodige onderhoud gepleegd in het museum en is in de kerstvakantie niet stil gezeten.

Draaistel bijna als nieuw onder de 1302.

In het oog springen de zwarte draaistellen van Partytram 1302. De railremmen van deze PCC zijn de afgelopen weken gereviseerd. Dat is een hele klus want die dingen zijn niet echt lichtgewicht onderdelen. Eerst worden de zware jongens onder de tram vandaan gehaald en in de eigen werkplaats gereviseerd. Hiervoor worden de remmen geheel uit elkaar gehaald, gereinigd, van nieuwe slijtstukken voorzien en krijgen ze nieuwe bekabeling. Na een schilderbeurt zijn ze weer als nieuw. Als alles aangesloten is kan er binnenkort worden proefgereden.

Draaistelonderdelen als een soort Tetris spel op pallets.

Fabrieksplaatje op wiel van de 215.

Aan de draaistelrevisie van de 215 wordt ook doorgewerkt. En in de remise hal is het niet echt lekker warm in de wintermaanden. Toch worden onderdelen van de draaistellen gereviseerd. Na een laag menie worden deze geverfd en later dit jaar worden de draaistellen weer in elkaar gezet. De onderdelen liggen per draaistel verspreidt over meerdere pallets zodat ze niet zoek raken.

Draaistel van de 1227 en de draaistelframes van de 215 er achter.

Ook aan de 1227 is de vaste ploeg druk bezig. In de week dat we dit verslag maken zijn de ruitrubbers binnen gekomen en is een nieuwe traptrede gemaakt voor de midden uitstapdeur.  Op het dak vindt verder veel werk plaats en boven de groene band heeft ook al veel schuurwerk plaats gevonden. Binnenkort start de opbouw van de binnenverlichting.

John en Victor met een nieuwe traptrede van de middendeurpartij.

De raamrubbers voor de 1227.

Onderdelen schilderen van de 1227.

Foto’s: Chris Westerduin