Naast trams wordt er momenteel ook gewerkt aan de bouw van de entresol. Bezoekers aan het Haags Openbaar Vervoer Museum kunnen veel onderdelen voor dit ding op het terrein van het HOVM zien liggen.

De eerste palen van de entresol staan. De constructie komt los te staan van het pand.

De twee verdiepingen tellende entresol wordt gebouwd aan de achterkant van het museumgebouw. Om de flinke constructie te dragen is deze winter al voor een stevige vloer gezorgd. De stalen balken worden vastgemaakt op de vloer en mogen geen wand raken van het monumentale pand. De entresol is bedoeld voor de vele tramonderdelen die in het HOVM tussen de trams en in de putsporen liggen.

Buiten liggen al veel delen klaar waaronder de trapgedeelten.

Van twee PCC nooddraaistellen wordt binnenkort afscheid genomen. Het Nederlands Transport Museum in Nieuw Vennep is nog op zoek naar twee normaalspoor draaistellen voor PCC 1006. Deze nog oudste levende Haagse PCC staat daar nu nog opgesteld op twee voormalige Gentse meterspoor draaistellen.

Met dat PCC draaistel er bij rangeert er zomaar een driewagentram op het HOVM terrein.

Om deze alvast vrij te rangeren wordt de H41 gestart om de draaistellen uit de remise te krijgen. Eén van de draaistellen staat achter de 215 dus die wordt door Dieseltinus ook maar even mee naar buiten genomen. Om de draaistellen buiten bij de Pekelremise te krijgen moeten eerst twee amper gebruikte wissels weer gangbaar worden gemaakt.

De weinig bereden sporen bij de Pekelremise krijgen bezoek.

Naast het rangeerwerk wordt er ook aan de 1321 gewerkt. Deze toekomstige Tourist Tram PCC heeft nog wat klussen te ondergaan alvorens in dienst gesteld te kunnen worden. De zware klus die de vrijwilligers nu onder handen nemen is de revisie van de vier railremmen. Deze wegen per stuk 160 kilo dus die neem je niet zo maar mee naar de werktafel.

Naakt draaistel van de 1321 met net afgenomen railrem.

Foto’s: Chris Westerduin