In het laatste september weekend is er druk geklust in het Haags Openbaar Vervoer Museum.
Zo is ervoor gezorgd dat het tramstel bestaande uit motorwagen 265 met bijwagen 769 goed toonbaar klaar voor vertrek komt te staan in het museum. Beide trams zijn gesopt en het koper is gepoetst zodat je in de stangen je haar weer kan kammen.
Op het technische vlak is verder gewerkt aan de 215. De draaistellen worden steeds completer en het eerste railremframe is geplaatst. In het museum zelf zijn de laatste verlichtingsarmaturen in de bezoekersruimte gewisseld voor de minder energie vragende LED verlichting.
Naast de ritten met de Tourist Trams is er ook een verhuurde rit gereden met de 1022 en maakte de A327 instructieritten op het net. En op zondag is de vooroorlogse combinatie 265+769 onder flinke belangstelling ingezet geweest.
De laatste tijd is hard gewerkt aan een systeem om de storingen in een PCC sneller boven water te krijgen. PCC 1101 is de eerste tram die hiermee is uitgerust. Een technisch hoogstandje wat in eigen beheer bedacht en uitgewerkt is. Alle technische componenten in de tram zorgen nu tijdens het in bedrijf zijn van de PCC voor informatie die op een grote monitor wordt weergegeven. Als de tram ingeschakeld is branden LEDjes op het flinke paneel die informatie geven over de tractie installatie van de PCC.
Tijdens de eerste testen van het systeem kwamen al wat storingen tevoorschijn die anders veel lastiger te vinden waren. Zo is nu een schakelaar vervangen die kennelijk geen spanning kreeg. Iets wat normaal rijdend niet op te merken is. Er moet nog het nodige gebeuren voordat de 1101 weer inzetbaar is. Maar met dit systeem wordt het herstel wel versneld.
Een PCC moet tijdens het rijden natuurlijk ook stroom afnemen. De koolstrip van de 1101 was aan vervanging toe en is ook vervangen. Hopelijk kan de oudste 1100 weer snel de baan op.
Foto’s: Peter Scheepmaker, Taco Yap, Wes Kraayenveld