Door een kleine groep vrijwilligers wordt vooruitgang geboekt bij de 215 en 1227.

Gereviseerde lagers klaar om geplaatst te worden.

De draaistellen van de 215 worden gereviseerd. Nu is het zover dat gereviseerde en nieuw lagers op de assen geperst kunnen worden. De revisie aan de lagers houdt onder meer in dat ze worden schoongemaakt en ontroest. Na inspectie worden ze voorzien van nieuw lagervet.

Het hulpstuk op het asuiteinde.

Om de lagers gecontroleerd op de assen te persen is een hulpstuk met schroefdraad gemaakt zodat ze met de juiste klemkracht opgeperst kunnen worden. Dat hulpstuk wordt op de asuiteinde geplaatst. Op het hulpstuk komt dan een grote moer die de drukbussen in de lagers perst. Voor het binnenste lager is een verlengstuk om de as geschoven.

Zijaanzicht op de as van de 215.

De haaksleutel op de as.

Met een haaksleutel wordt de moer volgens een vaste hoekverdraaiing aangehaald. In totaal zijn drie van de zestien lagers vernieuwd. Op de foto hieronder ziet u twee nieuwe exemplaren na het oppersen.

Twee nieuwe lagers op een as van de 215.

Wat een verschil.

Bij PCC 1227 is de de definitieve crème laag boven de groene band aangebracht. De tram krijgt dezelfde kleur als ook de Tourist Trams hebben. Om te kijken of dit klopt is een geschilderde deur even bij de 1321 neergezet om de kleur te vergelijken. Ook is een inmiddels gereviseerde ruitenwissermotor terug bij de PCC gekomen.

Kleurvergelijk tussen deur van de 1227 en de 1321.

Gereviseerde ruitenwissermotor van de 1227.

Foto’s: Taco Yap en Victor Klever