Tram 19 gaat in het voorjaar 2024 nog niet naar de TU Delft Campus rijden. De verlenging loopt vertraging op door een leveringsfout van een kabel en het lastig kunnen vinden van een leverancier voor een speciaal betonmengsel. Daarom zijn de werkzaamheden op de Mekelweg tijdelijk stilgelegd, meldt de Metropoolregio Rotterdam-Den Haag. Het werk aan de halte en de keervoorziening op de Van den Broekweg gaat wel door.

De trambaan krijgt een elektromagnetisch reductiesysteem (EMRS), waardoor de onderzoeksactiviteiten op de TU Delft-campus niet verstoord worden door trillingen of elektromagnetische straling bij het passeren van een tram. Belangrijk onderdeel is de compensatiekabel onder het spoor die ervoor zorgt dat het magnetische veld dat ontstaat als de tram voorbij rijdt wordt afgevangen. Nu blijkt dat de geleverde kabel niet compleet overeenkomt met de specificaties in het EMRS ontwerp.  Om te voorkomen dat er  werk opnieuw uitgevoerd moet worden is het nodig om de gevolgen van deze fout te onderzoeken en naar oplossingen te zoeken. Kan het bijvoorbeeld met een andere kabel of moet het ontwerp aangepast worden.

Speciaal betonmengsel

Naast het gebruik van een specialistische kabel is er voor  EMRS een speciaal betonmengsel nodig dat door de unieke samenstelling maar moeilijk te krijgen is.  Inmiddels is er een leverancier gevonden, in het najaar wordt duidelijk of de productie van het beton kan starten.

Omdat het EMRS-systeem alleen op de Mekelweg wordt toegepast, kunnen de werkzaamheden aan de halte en keervoorziening wel doorgaan. Tot eind van het jaar worden de sporen en wissels in de Van den Broekweg aangebracht. Ook komt er een tijdelijke bushalte op de Christian Huygensweg, zodat de bussen binnen enkele weken weer nabij de Aula van de TU Delft kunnen stoppen.

De verlenging van lijn 19 naar de TU Delft is al vaak uitgesteld vanwege de problemen met de elektromagnetische straling in de buurt van de universtiteit.