Na de werkzaamheden bij Delft en de momenteel uitlopende werken bij Schiedam kunnen vanaf half december toch meer Sprinters gaan rijden tussen Den Haag en Rotterdam.

Momenteel rijden op werkdagen vier Sprinter treinen per uur tussen de centraal stations van Den Haag en Rotterdam. Vanaf de nieuwe jaardienst komen daar nog twee bij. Even leek het nog uit te voeren werkzaamheden tussen Schiedam en Rotterdam roet in eten gaan gooien maar met wat hangen en wurgen is het gelukt om meer treinen te kunnen laten rijden.

Naast zes Intercity’s per uur wil NS Reizigers ook graag een zelfde aantal Sprinters laten rijden tussen beide grote steden. Maar op het dubbelspoor wat er ligt is geen capaciteit genoeg voor zoveel treinen. Gelukkig zijn de werkzaamheden tussen Rijswijk en Delft Campus gereed en kan daar op vier sporen volop gereden worden.

Wanneer Delft – Schiedam viersporig wordt komen er ook stations bij zoals hier bij Kethel.

De bottleneck zit nog op het verdere gedeelte naar Rotterdam. Voorlopig moeten spoorvervoerder en reizigers het nog met twee sporen doen naar Schiedam. Vanaf het daar gelegen station Centrum is men druk bezig om ook vier sporen gereed te hebben naar Rotterdam Centraal. Alleen zijn die werkzaamheden pas gereed in het voorjaar van 2025. Om toch nog een vijfde en zesde Sprinter per uur er langs te persen is gekozen om die twee niet te laten stoppen op het Schiedamse station.

Momenteel is men nog druk met de studie naar het uitbreiden van de sporen tussen Delft en Schiedam maar voorlopig kunnen er dus vanaf half december twaalf treinen per uur en per richting gaan rijden.

Voor die tijd wordt er ook nog flink gewerkt. Tussen 22 oktober en 4 november rijden er amper treinen op dit traject. In de eerste week rijden er geen treinen tussen Delft Campus en Rotterdam Centraal. Op 2 en 3 november rijden er geen treinen tussen Den Haag HS en Rotterdam Centraal.


Foto’s: Chris Westerduin en NS.