Dit en volgend jaar wordt er hard gewerkt om het traject van tramlijn 16 geschikt te maken voor de brede trams. Op 13 en 14 juni is het zover dat gekeken kan worden of alle veranderingen en verbouwingen op het traject tussen Laan van Meerdervoort en Statenplein goed op de plek liggen.

Klussen bij een bovenleiding scheider.

Rond negen uur in de ochtend komt Avenio 5053 aan bij de Laan van Meerdervoort. Nadat testleider Rob van den Berg instructie heeft gegeven aan alle betrokkenen kan het testen van start gaan. Eerst wordt met de tram de hele kruising met de Waldeck Pyrmontkade/Koningin Emmakade en Laan van Meerdervoort getest. Hierbij komt voor het eerst ook een Avenio op dit deel van de Laan van Meerdervoort richting Zoutmanstraat waar dit tramtype nog nooit geweest is.

Bij Cornelis de Wittlaan komt een tijdelijke uitstaphalte.

Voor de tram uit rijdt een bovenleidingmontage auto en stapvoets wordt het traject bereden. Ook bij de nieuwe haltes wordt voorzichtig langs gereden om te kijken of perron en tram niet te dicht bij elkaar komen. Bij het Sweelinckplein heeft het personeel nog even wat werk aan de bovenleidingscheider die daar in de bovenleiding hangt voordat doorgereden kan worden.

Tegenspoor rijdend langs perron van halte Groot Hertoginnelaan.

Op het vernieuwde traject is wel het één en ander veranderd. Zo is net na de Laan van Meerdervoort een nieuw eilandperron gebouwd voor de halte Obrechtstraat. Deze vervangt de oude halte aan de Laan van Meerdervoort zelf. Het perron vormt een grote ‘V’ en oogt erg fraai.

Tot hier en niet verder. Voorjaar 2023 kan vanaf hier worden doorgereden.

Bij de Groot Hertoginnelaan zijn de halteperrons voorbij de kruising gelegd. Richting Kunstmuseum ligt ie aan de rechterkant in de rijrichting gezien. Met een kleine slinger parkeert de tram daar aan de halte en vertrekt met zo’n zelfde slinger. Tussen stoep en perron ligt slechts nog een fietspad dus het wordt er een stuk veiliger op voor de passagiers. Richting centrum ligt het perron aan de linkerkant in de rijrichting. Op beide locaties kan het wegverkeer hier niet meer de tram tijdens het halteren inhalen. Overstappers van of naar de bus moeten richting centrum een beetje lopen. Andere kant op komt de bushalte in het verlengde van het tramperron te liggen.

Tegenspoor rijdend naast het tijdelijke perron van halte Kunstmuseum.

Volgende halte die je tegenkomt ligt op de oude locatie van die voor het Kunstmuseum. Het betreft een tijdelijk perron en dient als uitstaphalte voor het museum. Omdat verderop de echte halte Kunstmuseum ligt krijgt dit tijdelijke exemplaar de naam Cornelis de Wittlaan.

Bovenleidingmontage auto aan het Sweelinckplein.

Even verderop komt de tram een overloopwissel tegen en loop je een kopspoor op waar twee trams achter elkaar gaan passen. Op het overloopwissel kan je alleen weer terugkeren naar rechterspoor richting centrum. Toch ligt ook naast het net aangekomen spoor nog een spoor met halte. Tijdens het testen is ook dit spoor meegenomen. In de praktijk zal hier pas in het voorjaar van 2023 een tram komen wanneer het traject naar het Statenkwartier gereed is.

Aangekomen bij de nieuwe halte Obrechtstraat.

Na aankomst wordt ook weer stapvoets teruggereden. En wel op tegenspoor, het linker spoor! Trams moeten bij stremmingen ook teruggehaald kunnen worden en nu kan getest worden of er geen rare dingen gebeuren op zo’n moment. Heel belangrijk bij het ‘achteruit’ rijden is dat bij perrons moderne trams een heel andere uitslag per rijtuigbak kunnen hebben dan in de normale richting.

Avenio in dit deel van de Laan van Meerdervoort hebben we nog niet gezien.

Na het behoedzaam rijden wordt het traject nog een keer op exploitatiesnelheid bereden. Daarna volgt het testen op het spoor richting centrum en volgt dezelfde volgorde.

De 4041 aan halte Obrechtstraat richting Kunstmuseum.

De dag er na volgen de testen met een RandstadRail tram en beleven we het avontuur opnieuw. Nu worden de bogen richting Laan van Meerdervoort niet meegenomen maar wel wordt gekeken of alles onderweg past met de iets bredere Regio Citadis. Het traject naar het Kunstmuseum kan tijdens stremmingen een mooi alternatief zijn voor lijnen 3 en 34. Tussen de haltes door kan wel al sneller gereden worden. Het blijft een apart gezicht nu trams te zien op een traject waar ze nog niet eerder gezien te zijn geweest.

Even wennen met zo’n brede tram op dit deel van de Waldeck Pyrmontkade.

Vanaf maandag 20 juni gaat Avenio rijden naar het Kunstmuseum. Lijn 16 wordt vervangen door lijn 17. Lijnen 15 en 16 worden aan elkaar gekoppeld. Dus ook op lijn 16, die gaat rijden tussen het Centraal Station en Wateringen, komen de bredere Siemens trams in dienst.

Op het spoor wat pas in 2023 verder in gebruik wordt genomen bij het Statenplein.

Foto’s: Chris Westerduin