Op zaterdag 16 oktober 2021 zien donateurs en bestuur elkaar weer na twee jaar bij het smalspoor aan het Valkenburgsemeer. Normaal wordt de donateursdag bij de Nederlandse Smalspoor Stichting elk jaar georganiseerd maar door de bekende pandemie kon die geen doorgang vinden.

Voorzitter Gerard de Graaf heet de 40 aanwezige donateurs welkom in de rijtuigloods. Het binnenmuseum wordt momenteel grondig verbouwd dus heeft het gezelschap plaatsgenomen op deze locatie. Tijdens de uiteenzetting over de voortgang wordt een somber financieel beeld gepresenteerd. Boekjaar 2020 is ondanks subsidie toch afgesloten met een flink verlies. Een kwart van het normaal aantal bezoekers kwam naar het museum door alle beperkingen. Gelukkig zit daar in 2021 weer een stijgende lijn in maar nog is het ongeveer de helft van wat normaal verwacht kan worden.

Het Smalspoor is verdeeld in twee afdelingen. Van de Nederlandse Smalspoor Stichting is Gerard de Graaf voorzitter. Van Stichting Nationaal Smalspoor is Pieter van der Ham dat. Hij doet eind dit jaar een stap terug en wordt opgevolgd door Rene de Clerc.

De tweede motorlocomotievenloods.

Ondanks de moeilijke financiële situatie worden er wel stappen gezet. Zo wordt al twee jaar hard gewerkt aan locomotief ZE 7/GTW 607. Deze locomotief is in 1957 buitendienst gegaan en heeft tot 2003 in het Spoorwegmuseum gestaan. Daar is bij hijsoefeningen de loc een keer uit de takels gevallen waardoor een as krom is geraakt.
In 2019 is met 90.000 Euro subsidie uit het Mondriaanfonds gestart met de revisie. Eerder dit jaar wordt in augustus door de firma Van Steen in Pijnacker een nieuwe ketel geleverd. Veel werkzaamheden voeren de vrijwilligers van de Stichting zelf uit. Ook worden onderdelen in eigen werkplaats gemaakt.

Naast deze vierkanten stoomlocomotief wordt er ook gewerkt aan locomotief 6. Ook deze Orenstein & Koppel uit 1928 krijgt een nieuwe ketel. Verder wordt er nog gewerkt aan een aantal motorlocomotieven. In de schilders werkplaats staat het resultaat van de revisie aan GTM goederenwagen GV 17. De verf ruik je nog goed.

In de schilders werkplaats het frame van loc GTW607 ‘Vrijland’ en goederenwagen GTM GV17.

Buiten de werkplaats is ook genoeg te zien. De tweede motorlocomotievenloods is in gebruik genomen. Via een traverse zijn de sporen van beiden loodsen bereikbaar. Ook wordt er een bezoek gebracht aan het binnen museum. Zoals gemeld wordt dit momenteel verbouwd. Er wordt binnen een tweede verdieping gebouwd waar exposities getoond kunnen worden.

De nieuwe verdieping wordt bewonderd in het binnenmuseum.

Eén probleem is nog niet opgelost. Dat is het verkrijgen van twee ‘Du Croo & Brauns’ locomotieven uit Indonesië. Het is bijna een hoofdpijndossier aan het worden. Eerst zouden beide locs in bruikleen worden gegeven maar later is het besluit gevallen dat beide locomotieven gekocht kunnen worden. Een toezichthouder van de regering stak hier weer een stokje voor. Maar binnenkort volgt weer een gesprek met ambassade, ministerie van Buitenlandse Zaken uit Indonesië en hun toezichthouder om de trein vlot te trekken.

Er wordt hard gewerkt aan de spoorverlenging rond het meer.

Een andere wens is om nu eindelijk de lus te sluiten om het meer. Goed nieuws op dat vlak. Er is al flink veel werk verzet in de spoorverlenging en de brug over het water is gelegd. Deze oude spoorbrug uit Haarlem, welke geschonken is door Prorail, krijgt een tweede leven op de Smalspoorlijn. De toeritten naar de brug moeten nog komen maar moet toch raar lopen als in 2022 bij de donateursdag niet rondgereden kan worden.

De spoorbrug ligt, de ring kan gesloten worden.

Meer informatie over dit leuke museum bij Leiden vindt u op de pagina:
Stoomtrein Katwijk Leiden

Foto’s: Chris Westerduin