Op donderdag 2 juni legt het personeel van HTM het werk neer. Bussen en trams blijven een dag in de garage of remise. De reiziger moet op zoek naar alternatieven.

Centrum van de staking is de busgarage aan de Telextraat. Op deze locatie moeten stakers zich melden en inschrijven. Buschauffeurs en trambestuurders willen graag een lagere werkdruk. Het verkeer is na de Corona pandemie een stuk drukker geworden en wegen worden versmalt. De bussen halen hun rijtijden niet en daardoor worden de kleine pauzes nog kleiner.

Ook de electrische bussen blijven stil staan.

Volgens de FNV komt HTM hun afspraken niet na. Zo zijn er garanties afgegeven dat de koopkracht voor het personeel behouden blijft. Ook liggen de te geven loonsverhoging en wat de bonden eisen nog uiteen. HTM biedt 3,1 procent en een éénmalige vergoeding van 750 euro. De bonden willen graag 5 procent loonsverhoging.

Ook de trams blijven in de remise.

Volgens de HTM directie kost de stakingsdag een kwart miljoen per dag. En dat in een tijd dat het openbaarvervoersbedrijf nog staatssteun ontvangt en ook nog niet alle reizigers van voor Corona de bus en tram weer hebben teruggevonden. Momenteel heeft HTM ongeveer 80 procent van het aantal reizigers aan boord in vergelijking met 2019.

Bussen met spandoeken van CNV en FNV.

Bij de Rotterdamse vervoerder RET zijn de onderhandelingen wel gelukt. Daar is voorlopig 2 procent verhoging geboden. Bij streekvervoerder EBS, waar op 1 juni gestaakt is, is wel vakbond CNV akkoord gegaan met het nieuwe aanbod van de directie. FNV is nog niet akkoord en staakte wel.

Foto’s: Chris Westerduin