De Raildagen zijn voor de tweede keer georganiseerd welke dit jaar is geopend in het Haags Openbaar Vervoer Museum door de kersverse staatsecretaris Chris Jansen.
Deze open dagen zijn bedacht om iedereen enthousiast te maken voor wat het railvervoer te bieden heeft. Op ruim 50 locaties in Nederland kunnen belangstellenden op 20 en 21 september hun licht opsteken bij spoor en trambedrijven.
Deze tweede versie vindt het startschot plaats in ons HOVM. Aanwezig zijn vele prominenten uit de Haagse politiek, de railindustrie en openbaar vervoerbedrijven. Samen met de gemeente Den Haag organiseert het HOVM deze dagen door gratis geopend te zijn en ook gratis tramritten aan te bieden.
Als onderdeel van de ‘European Mobility Week’ organiseert het Railforum deze open dagen bij verschillende bedrijven in ons land. In het HOVM start de dag met een les aan twee klassen van de Nutsschool MM Boldingh en Nutsschool Morgenstond. Na hun OV lessen mogen zij vragen stellen aan wethouder Robert van Asten, staatsecretaris Chris Jansen, president directeur Wouter Koolmees van NS en algemeen directeur Jaap Bierman van HTM. Vooral de HTM directeur scoort met zijn uitleg over de spoorbreedte van 1435mm die volgens hem gelijk is aan de breedte van twee paarden en vooral hun achterwerk.
De opening zelf voert de staatsecretaris uit door met ombouwer 77 door een lint te rijden die twee scholieren vasthouden op veilige afstand naast de tram. Na de opening houdt het Railforum een seminar in de bovenzaal waar wethouder Arjen Kapteijns van de gemeente Den Haag een lezing houdt over de energietransitie en mobiliteit, zijn portefeuille. Na hem neemt Ewald Borkens van de gemeente Den Haag het stokje over om het over de Schaalsprong OV te hebben die nodig is om de groeiende bevolking van de Hofstad een plek te bieden in bus en tram.
Tot slot komen HTM’ers Eline Mertens en Bas Hazeborg aan het woord om te vertellen dat HTM in 2025 een ‘Zero-emissie’ vervoersbedrijf gaat worden met het in dienst komen van de nieuwe Mercedes bussen. Maar ook hoe HTM kan helpen bij bijvoorbeeld het laden van uw elektrische auto door laadpunten te maken nabij tramlijnen omdat daar altijd spanning op de bovenleiding staat. Binnenkort start een pilot.
Het publiek kan deze dagen kennis maken met het Haags Openbaar Vervoer Museum en ritten maken met de trams. Op de zaterdag van het evenement zijn er ook ritten met PCC 1022 waarin uitleg wordt gegeven over de Schaalsprong die Den Haag gaat maken en welke uitdagingen de gemeente en haar bewoners te wachten staan. Een bevolkingsgroei richting de 700 duizend bewoners vraagt vele nieuwe woningen en genoeg mobiliteit.
In bestaande wijken zoals Zuidwest komt er een derde aan nieuwe woningen bij en ook wordt gekeken hoe het OV een snelle mogelijkheid kan bieden om bijvoorbeeld vanuit het Westland sneller aar het Haagse centrum te komen. Daarvoor zou de tramtunnel Grote Marktstraat doorgetrokken moeten worden richting Leyenburg. RandstadRail 4 kan dan eventueel doorgetrokken worden richting het Westland. Voor het zover is zijn we nog wel wat Raildagen verder maar de ontwikkelingen zijn erg interessant en volgen we op de voet.
Foto’s: Chris Westerduin