Om extra opstel capaciteit te creëren in remise Lijsterbesstraat is de wisselstraat in de oude Centrale Werkplaats vernieuwd.

In het najaar zal remise Scheveningen wegens verbouwing gesloten worden en zullen alle GTL’s in remise Lijsterbesstraat gestald moeten worden. Omdat de wisselstraat in de voormalige werkplaats van slechte kwaliteit was moest deze vervangen worden om veilige rangeerbewegingen mogelijk te maken.

Het eerste spoor is getest.

In september zijn de werkzaamheden aangevangen. Om de werkzaamheden niet te duur te laten maken zijn niet alle sporen aangesloten op de nieuwe wisselstraat. GTL 3080 had de eer de sporen te testen.

Een paar maanden geleden is hier nog gewerkt aan de 294 en 402.

Het testen is gedaan door eerst stapvoets rijden en daarna nog rond de 10km/h opnieuw heen en weer te gaan. Tijdens de testen kwam naar voren dat bij sommige puntstukken van de wissels de flenzen van de wielen iets te veel op de punt kwamen. Na het slijpen van deze gedeeltes ging het rijden een stuk soepeler.

De 3080 in een nu nog lege remise.

De boog naar de sporen bij de Vlierboomstraat is wat ruimer aangelegd. Tijdens het testen bleek een spandraad niet goed te hangen wat ter plekke is aangepast. Op de sporen in de oude werkplaats is het mogelijk 17 GTL’s te stallen. Met de sporen in de normale remisehal kunnen in totaal 59 trams een plek vinden. Er zijn nog wat meer GTL’s dus ook de wisselstraten zullen worden benut.

Foto’s: Chris Westerduin