In de Edisonstraat is op twee momenten gedurende de zomer tijdens hete dagen de rails uit de grond gekomen. Nu is het vervangen van deze sporen gestart.

Je mag nog even niet je fiets in de afvalbakken parkeren….
In 2004 is gekozen om in de Edisonstraat een experimentele spoorconstructie te gebruiken wanneer de sporen van lijn 12 vervangen moeten worden. In plaats van spoor op dwarsliggers komen hier de spoorstaven in een stalen goot gelegd en vastgelijmd.

Het laatste stukje te vernieuwen spoor wordt weggehakt.
Dit spoor wordt Embedded Rail in Asfalt (ERIA) genoemd. Ook wordt een spoorstaaf gebruikt die een geringe hoogte heeft, de SA42. De rails worden vastgelijmd. Het is stil, slank, heeft een geringe constructiehoogte en is aanzienlijk goedkoper dan de sporen die normaal gebruikt worden.

Zicht op de werkzaamheden in de Edisonstraat.
Is goedkoop duurkoop? 21 jaar na de aanleg begeeft de gelijmde constructie het bij grote hitte door de zomerzon. Ook in Amsterdam gebeurt het dat ineens een stuk spoor omhoog komt bij een vergelijkbaar stuk tramspoor. In de Edisonstraat kan een trambestuurder erger voorkomen wanneer hij op tijd de tramĀ kan stilzetten omdat de sporen ineens uit de grond omhoog komen.

De problemen met het riool worden opgelost.
Eerst wordt door de HTM storingsdienst nog geprobeerd om alles snel te herstellen. Al snel lijkt het onbegonnen werk en moet dit deel van het Valkenboskwartier zonder hun geliefde tramlijn 12 doen.

De halte aan het Copernicusplein doet weer even niet mee.
Op 8 september is gestart met de spoorvernieuwing en wordt het ERIA-spoor verwijderd. Tijdens het verwijderen van de bodemplaat onder het spoor ontstaat nog een probleem met het riool wat deels instort. Het is de bedoeling dat eind van deze maand de trams weer door de Edisonstraat kunnen rijden. Het wegverkeer kan weer passeren vanaf 3 oktober.

Aan de kant van de Beeklaan begint het opbouwen van het spoor weer.
Wanneer de straat voor breed materieel geschikt moet worden gemaakt gaat alles weer op de schop. Planning is dan ook het riool te vernieuwen.
Foto’s: Chris Westerduin