Hoe gaat de remise Scheveningen er in 2025 uitzien. Dankzij tekeningen van HTM op de website van Omroep West krijgen we een aardig idee.

Volgend najaar starten grote verbouwingswerken van de Scheveningse remise en wordt deze HTM vestiging klaar gemaakt voor de stalling van de bredere trams. Trams die wie nu kennen maar ook die over een paar jaar geleverd gaan worden. De huidige opzet van het remiseterrein voldoet niet en wordt grondig vernieuwd.

GTL’s hebben nu nog het alleenrecht in remise Scheveningen.

In de nieuwe remise is plaats voor 42 trams. Deze kunnen dan gebruik maken van 15 opstelsporen. Ook komt er een kleine werkplaats waar klein onderhoud uitgevoerd kan worden. De huidige bebouwing van het remisegebouw gaat plat. Wel worden de kantoren en de panden naast de remise gespaard.

Op 9 maart 2017 worden profielmeet testen uitgevoerd in Scheveningen met de 5002.

Het nieuwe gebouw krijgt een plat dak wat eventueel geschikt is voor zonnepanelen. Onderzocht wordt nog of het dak van het remisecomplex beplant gaat worden. De pekelremise blijft ook gespaard maar heeft geen aansluiting meer op het railnet in de nieuwe opzet.

Overzicht van de nieuwe remise passend tussen de huidige bebouwing. Foto: HTM.

Voordat volgend jaar de bouwactiviteiten starten komen in de zomer van 2023 eerst alle GTL’s, die nog in dienst zijn, naar Scheveningen. Door werkzaamheden is de Lijsterbesstraat niet bereikbaar. Lijnen 6 en 12 maken dan ook gebruik van deze remise.

Remise ontwerp gezien vanaf de Zwolsestraat. Foto: HTM.

Naast de verbouwing van remise Scheveningen komt er ook nog een nieuwe vestiging nabij het Prins Clausplein. Als beide remises gereed zijn is HTM twee moderne remises rijker.

Foto’s, tenzij anders vermeld: Chris Westerduin