Nadat de laatste lijn 6 de halte Haagse Markt richting Leyenburg gepasseerd is staat daar ineens een leger ‘oranje mannen’ bij de halte in de nacht van 10 op 11 mei.

Achter de bovenleidingmontage auto gaat de test stapvoets van start.
Nu het ontwerp voor het nieuwe Hobbemaplein naar de prullenmand is verwezen moet er een plan B verzonnen worden. Trajectdelen van tramlijnen 1, 6 en 12 moeten nog worden aangepast aan de zwaardere en bredere trams die de rood crème GTL’s aan het opvolgen zijn. Nu er een nieuw ontwerp moet komen voor het Hobbemaplein wordt dat te krap qua tijd om ook dit deel van lijn 6 op tijd af te gaan krijgen.

Hoe verhouden draaistellen en de rijtuigbakken zich in de boog.
Aan beide perrons van lijn 6 halte Haagse Markt past net een GTL-8 tram van ruim 28 meter. De Avenio, Citadis en toekomstige TINA gaan daar met hun langere lengte een heel eind uitsteken. Iets wat niet handig en wellicht gevaarlijk is op dit drukke verkeersplein.

Aan de halte Haagse Markt.
Nu kan je van alles wel gaan berekenen en uittekenen op een kantoor maar het is beter om zaken in de praktijk te bekijken. Zeker bij trams die bij bogen een soms wat eigenwijze uitzwaai hebben. Daarom is deze testnacht bedacht waarbij twee RandstadRail trams en een Avenio aanwezig zijn.

De 4026 is de eerste brede tram in de Hobbemastraat.
Wissels worden vastgelegd en de bovenleidingmontage auto gaat als eerste één van de trams vooruit. De voor een sportwinkel reclame makende tram mag stapvoets de boog nemen vanaf De Heemstraat het Hobbemaplein op. Diverse keren moet de tram stoppen wat het passerende verkeer soms maar lang vindt duren terwijl de tram de hele weg bezet. Op het trottoir worden allerlei punten met verfspuitbussen gemarkeerd. Ook bij het voorlopig behouden van de huidige halte moet het nodige aangepast worden.

De 4003 komt ook de Hobbemastraat in rijden.
Grootste wijziging moet ook de verkeersstroom Hobbemaplein richting Van der Vennestraat ondergaan. Deze zal iets opgeschoven moeten worden omdat anders een lange RandstadRail tram of in de toekomst een TINA wel heel erg gaat uitsteken.

De 4003 en 4026 in line-up.
Nadat de 4026 de testen heeft uitgevoerd aan de halte wordt deze gestald in de Hobbemastraat. Nu is het de beurt aan de 4003 welke tegenspoor de halte Haagse Markt gaat betreden. Komende vanaf de Heemstraat wordt ook deze tram vooruitgegaan door de bovenleidingmontage auto. De tram halteert nu op de halte waar lijn 6 normaal richting Leyenburg stopt. Ook nu wordt er van alles gemeten voor, achter en naast de tram.

Houden we wel iets aan ruimte over?
Wanneer het testen aan de halte klaar is mogen beide trams een soort van balletvoorstelling geven in de knik tussen halte en de Hobbemastraat. Is er ruimte genoeg zodat twee brede trams elkaar kunnen passeren? Het houdt niet over maar het past.

Avenio aan het perron van lijn 6.
Als derde tram is Avenio 5016 aan de beurt. Deze komt eerst het perron richting centrum testen en gaat ook de strijd in de knik aan richting Hobbemastraat met de 4003. Aan de halte blijkt een Avenio redelijk netjes te passen. Ook voor dit type tram is het lage perron te kort en moet dus verlengd worden om veilig te kunnen halteren.

De 5016 heeft het perron richting centrum getest en gaat nu omrijden naar het andere perron.
Na het testen aan dit perron moet deze Avenio ook de andere kant aan de slag. De 4003 wordt naar de remise gestuurd en via Tailtrack Parallelweg kan de 5016 naar het andere perron komen. Ook hier verder geen problemen. Net als bij de passage in de boog met Citadis 4026 bij de Hobbemastraat.

Beide trams klaar en kunnen weer naar de remise.
Ruim drie en half uur na de start staan de 4003 en 5016 gezusterlijk naast elkaar aan de halte om een plaatje voor het familiealbum te maken. De testen zijn geslaagd!
Foto’s: Chris Westerduin, video: Kees Pronk