Een bijzonder drukke zaterdag voor kerst in het Haags Openbaar Vervoer Museum. PCC 1227 en 1337 moeten van sporen wisselen in onze werkplaats en de 1227 gaat omhoog in de bokken om van onder al het vuil weg te kunnen bikken. Het zorgt voor veel rangeerbewegingen met bijzondere combinaties van trams die je niet elke dag ziet.
Tourist Tram 1180 trekt de 1337 weg uit de werkplaats en de 1210 neemt de 1227 mee. Onder de 1227 worden de draaistellen van de gesloopte 1187 weggereden. Dit gebeurd deels met behulp van de 1193 en met handkracht. Om elders in het museum ruimte te maken voor deze trucks rangeren we ook met de 36 en 265 en haalt de ronkende Dieseltinus H41 aanhangrijtuig 769 tijdelijk van spoor 6 waar één van de draaistellen een plaatsje krijgt. De originele draaistellen van de 1227 worden bij de HTM in de Lijsterbesstraat onder handen genomen.
Ook de H2 moet even verplaatst worden in verband met deze operatie. De oude pekelwagen gaat binnenkort naar de sloop. Partytram 1302 doet deze rangeerbeweging. PCC 2101 rijdt los van zijn standplaats over het remiseterrein, een beeld wat je ook niet elke dag ziet. Beelden van deze rangeeroperatie en het heffen van de 1227 zijn te zien in de video onderaan dit artikel.
Op deze zaterdag wordt er ook gewerkt aan de Blauwe A106, de railremmen van Zwitser 215 en Tourist Tram 1101. De keuring van deze PCC levert wat restpunten op waarvan we er een paar verhelpen. Zo hangen we het vangraam op de juiste hoogte en zit de voorkoppeling weer goed vast. Binnenkort start de bouw van de entresol voor tramonderdelen. Daarvoor zijn nog wat opruimwerkzaamheden nodig en dan rijden we deze zaterdag ook nog winterritten met PCC 1304 en is een trouwerij in het gebouw. Zo maar een zaterdag in het Haags Openbaar Vervoer Museum.
Foto’s en video: Tjeerd Spoor