Het is handig wanneer je een tramnet hebt al je materieel ook overal kan rijden. Eerder dit jaar is de route van lijn 16 in Moerwijk aangepast op breed materieel. Avenio mag inmiddels van de route gebruikmaken. De iets bredere Regio Citadis mag nu kijken of alles past.

Zelfs de Citadis wil in Moerwijk wonen.

Nadat de laatste lijn 16 van Wateringen gepasseerd is mag in de vroege ochtend van 13 mei de RandstadRail tram 4029 het traject betreden bij de Loevesteinlaan. Waar er bogen liggen zoals hier bij de Melis Stokelaan wordt heen en weer gereden door de tram. Dit heeft er mee te maken dat deze moderne voertuigen een heel andere uitslag in de bochten hebben per rijrichting.

Tegenspoor aankomend op station Moerwijk.

Zo kan de tram richting de ene kant op niks raken maar als er ‘achteruit’ gereden wordt kan dat in de buurt staande paaltje of verkeerslicht net geraakt worden. Ook tijdens deze testrit zijn er op een paar locaties wat kleine problemen die de komende tijd worden opgelost. Zo moet er her en der een verkeersbord worden vervangen door een kleiner exemplaar.

Werkoverleg in de meetploeg aan het Lorentzplein.

Op het Lorentzplein worden alle verbindingen zo’n beetje bereden. Citadis trams mogen hier al komen tussen Oudemanstraat en de Jan van der Heydenstraat. Nu dienen ook de verbindingen met de Goeverneurlaan gemeten te worden. En dat is niet voor niks want ook hier moet even een verkeersbord een andere kant op kijken en zit er weinig ruimte tussen tram en perron.

Tegenspoor terug op het Lorentzplein.

Tussen Goeverneurlaan en Jan van der Heydenstraat ligt ook een railverbinding maar deze sporen worden amper gebruikt. Wanneer de route van lijn 16 wordt vrijgegeven voor deze trams kan die mooi gebruikt worden voor in en uitrukkende wagens van lijn 19 tussen Ypenburg en de remise.

De 4029 aan de halte Heeswijkplein.

Meten aan de Betje Wolffstraat.

Foto’s: Chris Westerduin