Een belangrijk moment in het proces om PCC 1321 als Tourist Tram in dienst te stellen. Na vele uren reviseren worden de railremmen zaterdag onder de wagen gehangen. Om daar ruimte voor te hebben gaat de 1321 naar buiten.

Deze railrem was al opgeladen om naar buiten te brengen
Het is een flinke klus om de rem onder het draaistel te krijgen en vast te zetten aan de buitenzijde. Daarna moeten de gladde bouten op hun plaats komen. Als alle bouten aan de onderzijde zijn vastgezet en alle overige bouten zijn aangehaald, worden de bouten waarmee de railremmen vast zitten aan de ophangbeugels met een zware luchttol vastgezet.

De wagen gaat bijna naar binnen om de bouten aan de binnenzijde te kunnen plaatsen
Er moet nog het nodige gebeuren aan de onderkant van de PCC en daarom mag hij niet verplaatst worden. Dat geeft een grote kans op schade. De planning is om de werkzaamheden aan de wagen volgende week zaterdag af te ronden.

De 1321 mag even niet verplaatst worden
Als de 1321 als Tourist Tram gaat rijden is deze PCC naast de 1100-en de enige 1300 met deze functie. Het is ook de enige 1300 die ooit de crème met groen kleuren heeft gekregen, in de gewone dienst reden ze altijd in het donkergeel.
Foto’s: Peter Scheepmaker