Jarenlang bepalen ze het beeld van de stop en sneltreinen op het Nederlandse spoor. Maar sinds 2016 rijden de treinstellen van het type Materieel 1964 niet meer.

Van de vierdelige treinstellen zijn er 31 gebouwd, van deze tweedelige maar liefst 246 stuks. De treinstellen hebben naar goed oud NS gebruik ook een ‘plan naam’. De vierdelige krijgen bij de bouw de naam Plan T. De tweedelige noemen we Plan V. Van de vierdelige treinstellen is niks bewaard gebleven. Van de tweedelige stellen zijn nu drie rijvaardig.

Aan het einde van 2021 komen twee van de drie rijvaardige treinstellen Den Haag bezoeken. Op 29 december komt treinstel 466 in de Hofstad. dit treinstel is in de rode kleur gespoten en heet tegenwoordig ‘De Karel’. Dit treinstel is te huur en de opbrengsten komen ten goede van KWF Kankerbestrijding. Men heeft op deze dag een afgehuurde rit die niet door kon gaan wegens de Corona maatregelen. Maar om het museum treinstel in de goede conditie te houden heeft men besloten toch een stuk te rijden.

De Karel, treinstel 466, op station Laan van Nieuw Oost Indië.

Natuurlijk staat ook in het Spoorwegmuseum in Utrecht een plan V. Dat is de 876. Ook dit treinstel is rijvaardig opgeknapt en in de gele NS kleur bewaard. Het is niet het enige gele treinstel van dit type wat nog kan rijden. Stichting mat’64 is voor het bewaren van zo’n treinstel in 2004 opgericht. Aanvankelijk ontfermt de stichting zich over treinstel 419. Deze plan V is nog een treinstel uit de eerste serie wat ook nog de oude groene huisstijl heeft gehad en als zodanig bewaard wordt in 2007. Maar doordat een dubbeldekstreinstel op emplacement Leidschendam tegen het museumtreinstel botst in 2008 komt er een eind aan deze droom.

Passage van treinstel 904 op station Mariahoeve.

Na lang overleg met NS krijgt men een nieuw treinstel. De keuze is gevallen op de 904. Net zoals het treinstel van de Spoorwegmuseum en De Karel is ook dit treinstel gebouwd in het Duitse Aken bij Talbot. Met het treinstel worden tal van ritten gehouden. De laatste jaren onder verantwoording van Railexperts.
De banden tussen deze vervoerder, club 2454 Crew en de mat’64 stichting zijn erg goed. En tegenwoordig is het best een opgave om een treinstel te hebben en rijvaardig in dienst te houden. Daarom is ook besloten om de Stichting Mat’64 op te heffen en het treinstel 904 in de collectie van 2454 Crew op te nemen.

De gele plan V 904 komt aan op station Ypenburg.

De rit van 30 december met de 904 wordt een flink rondje Nederland. Op deze dag wordt gereden via Den Helder, Zandvoort aan Zee, Den Haag, Arnhem en Apeldoorn. Met begin en einde van de rit in Amersfoort. De rit wordt dan ook gezien als een soort overdracht excursie. Inmiddels is het treinstel ook van logo’s voorzien van de nieuwe eigenaar. ‘2454 Crew’ is ook een flink museum aan het worden. Naast deze plan V hebben ze ook dieseltreinstel plan U die regelmatig rijdt voor ‘Roestrijden.nl’. Natuurlijk is ook diesellocomotief 2454 in bezit maar zijn ook Blokkendoos ‘Jaap’, een Motorpost en het oude Benelux stuurstandrijtuig in de collectie.

Meer informatie over ‘De Karel’ vindt u HIER!!!
I
nformatie over ‘2454 Crew’ is alleen nog Wikipedia te vinden en wel HIER!!!

Foto’s: Rinus van de Kuil