Onze technische ploeg krijgt steeds meer handigheid in het draaien van PCC draaistellen. Daarvoor is een soort van hydraulische krik gemaakt waarmee het draaistel hangend in spanbanden wordt opgetild. Dat draaien is eens in de zoveel tijd nodig om de slijtage van de wielen van deze eenrichtingswagens gelijkmatig te laten verlopen.

De wielen van de 1101 zijn losgekomen van de rails. 8 oktober 2022

Na Tourist Tram 1180 is dit weekend de 1101 aan de beurt. Nadat de draaistellen onder de tram zijn weggereden brengen we de acht spanbanden aan en kan de vijzel worden bedient. Zodra de wielen voldoende van het spoor zijn gekomen kan het draaien beginnen en dat gaat dankzij de opgedane ervaring steeds sneller. Vervolgens krijgen de draaistellen een schoonmaakbeurt, worden ze opnieuw ingevet waar nodig en zetten de medewerkers de houders van de zandstrooierslangen om. Ook de vaste kabels tussen de motoren komen weer op de juiste aansluitingen terecht. Volgende keer wordt alles onder de wagen verder aangesloten.

Het draaien van één van de draaistellen van de 1101. 8 oktober 2022

Dit weekend zijn er ook weer werkzaamheden aan de 1227. Een flink stuk verroestte beplating wordt verwijderd met behulp van een slijpschijf, beitel en hamer.

Het verwijderen van verroeste beplating van de 1227. 8 oktober 2022

Ook zijn deurstangen in de grondverf gezet en geplaatst. Ondertussen is de eerste helft van één van de twee midden deuren op de werkbank onder handen genomen.

Midden deur van de 1227 ligt op de werkbank. 8 oktober 2022

Dit weekend zijn de tandwielkasten van de 215 geverfd en vrijdag rijdt de 1180 waarvan onlangs de draaistellen zijn gedraaid een keuringsrit naar Scheveningen Haven. Die verloopt goed en het is de verwachting dat de wagen binnenkort weer ingezet kan worden.

De tandwielkasten van de 215 in de zwarte lak. 8 oktober 2022

De 1101 aan Scheveningen Haven. 7 oktober 2022

Foto’s: Peter Scheepmaker, John Baltus, Taco Yap