De afgelopen twee maanden heeft een kleine groep vrijwilligers hard gewerkt om de 1302 Partytram weer bedrijfsvaardig te maken.

De tram heeft een hardnekkige storing en de railremmen voldoen niet goed wanneer de tram uit de roulatie wordt genomen in het najaar van 2019. En vooral die railremmen reviseren is een pittige klus. Die dingen zijn geen licht onderdeel van de tram.

Uit elkaar getrokken railrem klaar voor revisie.

In eigen beheer zijn deze onderdelen verwijderd en geheel gereviseerd in de werkplaats van het Haags Openbaar Vervoer Museum. Op 21 januari is het zover. De Partytram kan naar buiten en een proefrit maken op lijn 11. Onderweg volgen de nodige remtesten om te kijken of de PCC voldoet en of de gereviseerde railremmen goed functioneren.

Gereviseerde railremmen klaar om weer gemonteerd te worden.

De remtesten waren in orde. De tram kan weer de exploitatie in. De 1302 is in 1989 verbouwd tot Partytram door de toenmalige afdeling Trammaterieel van de HTM. De tram was een leuke verrassing tijdens de grote tramoptocht ter gelegenheid van 125 jaar tram in Den Haag op 27 mei dat jaar. Inmiddels is de PCC 51 jaar jaar jong en te huur bij Tramhuren. In de Partytram kunnen 27 gasten een zitplaats vinden en is een bar aanwezig.

De apparatuur om de remvertraging te meten.

Foto’s: Peter Scheepmaker, archieffoto: Tjeerd Spoor