Het verhogen van de bovenleidingspanning van 600 naar 750 volt in 2028 wordt voor het Haags Openbaar Vervoer Museum de grootste uitdaging. Dat zegt voorzitter Peter Scheepmaker zaterdag op de jaarlijkse donateursdag. Om de museumtrams rijdend te houden moet er gezocht worden naar betaalbare en haalbare oplossingen en dat is nog niet zo eenvoudig. Er wordt meegekeken met Duitse museumorganisaties die ook met deze omschakeling te maken hebben en er komt overleg met HTM, de Metropoolregio en gemeente Den Haag.
MEETSYSTEEM LOST PCC STORINGEN OP
Goed nieuws is er over de door storingen geplaagde PCC’s. Om deze sneller op te kunnen sporen is afgelopen zomer een meetsysteem ontwikkeld waarmee realtime kan worden meegekeken met de tractie installatie. Het meetsysteem waaraan drie tot vier maanden is gebouwd en honderden draden voor werden gesoldeerd is als eerste ingebouwd in Tourist Tram 1101. Al op de eerste dag dat de technici het gebruiken lossen ze een eerste storing op: een defecte rijschakelaar en wat later wordt de grootste boosdoener gevonden: een niet meer werkend relais waarna de 1101 weer als Tourist Tran kan rijden.
Het gebruik van het meetsysteem leert ons ook welke onderdelen stuk gaan. Geen halfgeleiders zoals gedacht maar relais geven de geest. De technici gaan het meetsysteem nu aansluiten op de 1180, deze PCC kampt al langere tijd met onverklaarbare tractiestoringen. Ondertussen wordt al weer gedacht aan een meetsysteem 2.0 dat geen gebruik meer maakt van leds en werken we aan een betere vastlegging van de kennis omtrent de werking van een PCC.
INTEGRATIE MET TS LEVERT VOORDELEN OP
Het afgelopen jaar staat in het teken van de integratie met de Tramweg Stichting werkgroep Scheveningen. Dit samengaan is er gekomen op aandringen van HTM die het liefst wil samenwerken met één museumtram organisatie en het gebrek aan stallingsruimte in de remises. Nu het zover is levert het volgens Scheepmaker het voordeel op dat we elkaar kunnen versterken. Het mooie TS materieel is een goede aanvulling voor het HOVM maar ook de TS mensen met hun kwaliteiten en de apparatuur voor het onderhoud en de revisie van trams bieden nieuwe kansen.
Er is veel ruimte vrijgemaakt en spullen opgeruimd om de TS trams te kunnen stallen. Eind november komt de apparatuur naar de in te richten werkplaats naast spoor 1 waarna er verder gewerkt kan worden aan de 294 en open tram 402. Ook komt hier een entresol waar onder meer de PCC onderdelen gerangschikt een plaatsje kunnen vinden. Hopelijk geeft de gemeente binnenkort toestemming voor de bouw hiervan.
Het HOVM werkt trouwens ook nog aan PCC 1227 en Zwitser 215. Van deze tram worden de draaistellen weer in elkaar gezet, een enorme klus want het gaat om honderden onderdelen.
TOURIST TRAM BIJNA TE GROOT SUCCES
Corona is duidelijk voorbij want het museum en de ritten met de historische trams trekken op de zondagen veel bezoekers. Niet eerder zijn er zoveel verhuurde ritten met trams gereden en de Tourist Tram is bijna een te groot succes. Het is regelmatig voorgekomen dat zelfs alle staanplaatsen bezet waren en dat is eigenlijk niet de bedoeling. Het is dan niet mogelijk om zo maar meer trams in te zetten, dit jaar bijvoorbeeld door storingen, maar zeker ook door een tekort aan medewerkers. Scheepmaker vertelt dat er wel meer gastheren- en vrouwen zijn bijgekomen maar dat het aantal bestuurders een probleem blijft, bijvoorbeeld doordat kandidaten niet door de keuring komen. Door de introductie van het meetsysteem is de verwachting dat er volgend seizoen wel meer PCC’s beschikbaar zijn voor de dienst op de Tourist Tram.
Tijdens de vergadering kijken we ook nog even verder vooruit naar 2024, het jaar dat we 75 jaar PCC vieren met veel activiteiten en de gemeente van plan is de remisedeuren te gaan schilderen. De penningmeester vertelt nog dat het HOVM financieel gezond is en na afloop van de vergadering brengt de 1101 de donateurs naar de stations Hollands Spoor en Den Haag Centraal.
Foto’s: Tjeerd Spoor