Op 23 mei is een nieuwe fase voor het spoorwerk te Delft ingegaan. Lijn 19 rijdt weer naar station Delft. Reizigers moeten nog een kleine twee maanden geduld hebben voordat lijn 1 weer terugkeert op de normale route.

Nu lijn 19 weer normaal rijdt is fase 2 van de drie geplande fases gestart. Het werk aan spoor en wegen gaat nog wel even door. Het traject van tramlijn 1 wordt geschikt gemaakt voor nieuwe en bredere trams. Zo moet het spoor op diverse plekken worden vervangen omdat de oude rails de zwaardere trams niet kunnen dragen. Ook halteperrons worden vervangen zodat je straks met een rolstoel of kinderwagen zo van perron de tram kan inrollen.

Tijdelijke tramhalte op de Wateringsevest voor tramlijn 19 en buslijn 50.

Het straatwerk vlakbij de Reineveldbrug is nog niet gereed. Bij het kruispunt te hoogte van de oude halte Nieuwe Plantage heeft nog veel werk. De vrije tram en busbaan mist nog een toplaag asfalt. Toch kan nu tijdelijke buslijn 50 gebruik maken van de route omdat er in het midden van de tramsporen al wel een laag asfalt ligt.

Bussen rijden behending langs nieuwe nog in aanleg zijnde halte Nieuwe Plantage.

Een tijdelijke bus en tramhalte aan de Wateringsevest vervangt die van Nieuwe Plantage. Na testen met de tram op vrijdag is deze wat verlengt en kan een tram met alle deuren nu langs het perron komen. We moeten naar het Delflandplein voor we de volgende werkplek aantreffen. Op de grote rotonde is men bezig met spoorwerk.

De spoorvernieuwing aan de Israƫllaan.

Aan tramhalte Diepenbrockstraat moet men nog starten. Op de overige haltes van de route naar Tanthof zijn de werkzaamheden al gestart. Gelukkig voor het overige wegverkeer zijn de werkzaamheden waar tramlijn 1 de Kruithuisweg oversteekt al afgerond.

Nieuwe sporen in de keerlus.

Waar nu spoorwerk gepland is in Tanthof vordert het werk ook. Op het rechte stuk richting het eindpunt schiet het werk op ook al moet aan het eindpunt nog het nodige gebeuren. Een groot deel van de keerlus is inmiddels gereed maar de sporen er voor moeten nog worden vervangen.

Buslijn 50 keert op een van staalplaten gebouwde keerlus bij eindpunt Tanthof.

Door het vele werk is het rijden met grote HTM bussen nu erg lastig in de wijk Tanthof. Tot en met zondag 22 juni rijdt er dan ook een achtpersoonsbusje tussen het eindpunt en halte Vrijheidslaan waar men kan overstappen op buslijn 50. Buslijn 50 is de tijdelijke vervanger van tramlijn 1 welke nu maar tot ’s Gravenmade kan rijden.

Door de wijk Tanthof rijden deze achtpersoonsbusjes.

Foto’s: Chris Westerduin, Rinus van de Kuil en HTM